لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

ملل متحد: ۳۱ هزار خانواده زلزله زده در هرات هنوز هم در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند


خیمه های زلزله زده ها در ولسوالی زنده جان ولایت هرات
خیمه های زلزله زده ها در ولسوالی زنده جان ولایت هرات

سازمان ملل متحد می‌گوید که با گذشت سه ماه از زلزلۀ مرگبار هرات، بیش از ۳۱ هزار خانواده روزها و شب‌ها را در زیر خیمه‌ها سپری می‌کنند.

سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که با همکاری برنامه توسعه‌ای این سازمان به ایجاد مکان‌های امن برای خانواده‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

ملل متحد همچنان گزارش برنامۀ توسعه‌ای این سازمان را نشر کرده است که در آن نوشته شده است، در میان خانواده‌های متاثر از زلزله‌ها سرپرست ۶۸ هزار خانواده‌ زنان هستند که بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

در این گزارش به خانواده‌هایی که در چادر"خیمه" زندگی می‌کنند نیز اشاره شده است که به گفتۀ برنامه توسعه‌ای، آنها در شرایطی بسر می‌برند که درجۀ حرارت به صفر رسیده و با سرمای شدیدی روبرو هستند.

ادارۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد نیز با توجه به خسارات ناشی از زلزله و وضعیت مردم خواستار کمک‌های بیشتر به هرات شده است.

زهرا: تا فعلاً هیچ کمکی از موسسه و یا دفتری برای ما نشده است

در همین حال برخی از زلزله‌زدگان می‌گویند، صد روز از وقوع این رویداد می‌گذرد، اما به برخی خانواده‌ها حتی تا حد خیمه هم کمکی نشده است.

رقیب، یکی از زلزله زده‌ها به رادیو آزادی می‌گوید، تنها برای چند خانواده که خانه‌های شان به گونۀ کامل ویران شده، سرپناه ساخته شده است:
"تا هنوز به درستی جور نشده است، کار به کندی پیش می‌رود. کارها به دست شرکت‌ها و موسسات است. گپ دیگر این که برای همه ساخته نشده است، صرف برای کسانی که صد درصد یا تلفات دیده است یا آسیب دیده، ساخته شده است، بسیاری از مردم خانه‌های شان ویران شده و قابل زندگی کردن نیست."

زهرا، باشندۀ ولسوالی انجیل نیز می‌گوید که هیچ کمکی به او نشده و به دلیل سرما مجبور شده به خانۀ ویران شده‌اش برگردد:
"در چند مدتی که در داخل باغ بودیم نه خیمه داشتیم و نه چیزی دیگر و در فضای باز زندگی می‌کردیم و حالا به دلیل سردی هوا مجبور شدیم که به خانه بیاییم. تا فعلاً هیچ کمکی از موسسه و یا دفتری برای ما نشده است، فقط یکبار دو ماه پیش برای سروی آمدن و دیگر هیچ کمکی برای ما نشده است."

این در حالی است که اخیراً شماری خانه و سرپناه که به گونۀ خصوصی و توسط موسسات خیریه ساخته شده، برای برخی زلزله‌زدگان هرات توزیع شده است.

خانه های ویران شده در اثر زلزله در ولسوالی زنده جان ولایت هرات
خانه های ویران شده در اثر زلزله در ولسوالی زنده جان ولایت هرات

مقام‌های حکومت طالبان نیز بارها مدعی شده اند که به زلزله زدگان کمک‌های مختلف از جمله غذا و خیمه ارائه کرده اند.

با همۀ اینها صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) دیروز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک زلزله‌زده در غرب افغانستان به شدت نیازمند کمک هستند.

در این گزارش به نقل از فران اکیزا، نمایندۀ یونیسف در افغانستان نوشته شده بود که خانواده‌های آسیب‌دیده همه چیز خود را در زلزله از دست داده اند.

بر اساس معلومات برنامۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد، در اثر زمین لرزه‌های ماه اکتبر سال گذشته در هرات، ۲۴۰۰ تن کشته و زخمی شدند، بیش از ۱۰ هزار خانه به گونۀ کامل ویران شد و ۴۸ هزار خانۀ دیگر به گونۀ شدید یا قسمی تخریب شد.

XS
SM
MD
LG