لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

افزایش فشار ها بر مهاجرین افغان در پاکستان؛ « حتی افرادی که اسناد دارند زندانی میشوند»


 مهاجرین افغان که توسط پولیس در پاکستان بازداشت شده اند
مهاجرین افغان که توسط پولیس در پاکستان بازداشت شده اند

برخی از مهاجران افغان در پاکستان که اسناد اقامت و پرونده‌های پناهندگی به کشورهای غربی را دارند، می‌گویند که از سوی پولیس آن کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بازداشت شده اند.

زبیر الکوزی، یکی از آنان که در اسلام‌آباد بسر می‌برد مدعی شد که باوجود داشتن اسناد اقامت و پروندۀ پناهندگی چند کشورغربی به روز چهارشنبه برای چهارمین بار از سوی پولیس بازداشت و مورد خشونت فزیکی قرار گرفته است:

"ویزه همراه با پاسپورت دارم این بارچهارم بود که پولیس مرا در اسلام‌آباد بازداشت کرد، کیس جرمنی، امریکا و استرالیا را دارم و سند جرمنی را هم برای پولیس نشان دادم آن را پاره کرد، اسناد دفترشارپ را هم پاره کرد پولیس یک دو سه سیلی هم برویم زد و چهارساعت بعد دوباره آزادم ساخت."

در عین حال یک مهاجر دیگر افغان که بخاطر مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، با شماری از دوستان‌اش به روز چهارشنبه برای چندین ساعت در توقیف پولیس پاکستان بوده است:

"درحالی که من کیس نمبر و نامۀ سفارت استرالیا خود را نشان دادم و دیگر همکارهایی که از افغانستان اینجا آمده اند و نامه‌ای را که حکومت امریکا برایشان داده نشان دادند، پولیس می‌گفت این هیچ برای ما مهم نیست، هرجا که زنگ می‌زدم می‌گفتند مهم نیست، هدف کلی‌شان پول جمع کردن و اذیت کردن است در بین ما وحشت ایجاد می‌کند."

پولیس پاکستان در ماه های اخیر میزان فعالیت های خود را در برابر افغانهای مهاجر افزایش داده است
پولیس پاکستان در ماه های اخیر میزان فعالیت های خود را در برابر افغانهای مهاجر افزایش داده است

حکومت موقت پاکستان به ویژه پولیس این کشور تا به حال واکنشی به این ادعاها نداشته، اما همواره تأکید کرده که در حال تنها مهاجرین فاقد اسناد اخراج می‌شوند.

بر اساس گزارش تازۀ کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهند (یو ان اچ سی آر) و ادارۀ بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) اخیراً روند بازداشت افغان‌های دارای کارت "پی او آر" نیز افزایش یافته است.

این دفترهای ملل متحد گفته اند که در سال جاری میلادی از میان حدود ۲۶ هزار تن که بازداشت شدند، ۴ هزار و ۲۵۰ تن شان کارت "پی او آر" داشتند.

این درحالیست که دیدبان جهانی حقوق بشر روز چهار شنبه در گزارش تازۀ خود گفته که پاکستان با بدرفتاری فضای سرکوب را بر پناهجویان حاکم ساخته تا آنها به این نتیجه برسند که جز بازگشت راه دیگری ندارند.

دیدبان حقوق بشر از دولت پاکستان خواسته تا بدرفتاری پولیس با پناهجویان را متوقف کند و از بازگرداندن آن دسته از افغان‌هایی که به باور این سازمان جان آنها در افغانستان در خطر است، جلوگیری کند.

درعین حال شماری از فعالان امور مهاجران افغان در پاکستان می‌گویند، تعداد از افرادی که اسناد اقامت و پرونده های کشورهای غربی مثل جرمنی و امریکا را داشته اند، به افغانستان بازگشت داده شده اند. علی دانش یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"حتی از کشورهای انگلستان و امریکا کسانی که کارهای پروندۀ مهاجرت‌شان تمام شده، دیپورت شده اند. حتی کسانی که کیس جرمنی را داشتند تمام کارهایشان از سفارت جرمنی خلاص شده بود، آنها فعلاً در کابل هستند و از اینجا دیپورت شده اند و کسانی را داشتیم که کارت ای سی سی وپی او آر از دفتر سازمان ملل داشتند در پیش چشمان خودم آنها را دیپورت کردند و همچنان بسیاری کسانی دیگر را که ویزه داشتند."

پاکستان روند اخراج مهاجرین افغان را از اول ماه جاری میلادی شدت بخشیده و تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن از آن کشور اخراج شده اند
پاکستان روند اخراج مهاجرین افغان را از اول ماه جاری میلادی شدت بخشیده و تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن از آن کشور اخراج شده اند

پاکستان از حدود یک ماه گذشته به این سو پروسه اخراج بیش از ۱.۷ میلیون افغان فاقد اسناد اقامت از آن کشور را آغاز کرده و چندی پیش سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ حکومت موقت این کشور اعلام کرد که تا یک ماه دیگر این روند را تکمیل خواهند کرد.

پیش از این، کارشناسان سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بشردوستانه نیز از پاکستان خواسته بودند که تصمیم اخراج پناهجویان به افغانستان را متوقف کند.

اما ظاهراً به نظر می‌رسد که در کنار آن که حکومت پاکستان به این درخواست‌ها توجهی نکرده و در کنار آن شکایت‌ها از افغان‌های مهاجر همراه با اسناد اقامت و پرونده‌های مهاجرت کشورهای غربی از آزار و اذیت از سوی پولیس پاکستان در حال افزایش است.

بر اساس آمار کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهند، از ۱۵ سپتامبر تا ۲۵ نوامبر نزدیک به ۴۱۴ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند که از این میان ۲ درصدشان دارای کارت "پی او آر" و ۲ درصد دیگرشان کارت "ای سی سی" هستند.

XS
SM
MD
LG