لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

روزنامه اندیپندنت در مورد اخراج مهاجران افغان از پاکستان تبصره کرده است


کمپ مهاجران اخراج افغان از پاکستان در منطقه چمن
کمپ مهاجران اخراج افغان از پاکستان در منطقه چمن

روزنامه اندیپندنت می نویسد که با آغاز روند اخراج مهاجران بدون اسناد از پاکستان بیش از یک میلیون افغان به کشور خود بر خواهند گشت.

روزنامه به استناد خبرنامۀ اخیر سازمان جهانی صحت می‌نویسد که هشدار داده گفت انتظار می‌رود حدود ۱.۳ میلیون مهاجر افغان از پاکستان به کشور اصلی خود برگردند.

روزنامه می افزاید که سازمان جهانی صحت در حالی از برگشت این تعداد از افغان‌ها هشدار داد که هوا در افغانستان رو به سرد شدن است و یک تعداد وسیع از انجمن‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشر از تصمیم اسلام آباد مبنی بر اخراج مهاجران انتقاد کرده اند.

اندیپندنت می‌نویسد پولیس پاکستان بعد از اینکه مهلت یک ماه به پایان رسید از اول نومبر به این‌سو برای بررسی اسناد مهاجران بازرسی خانه به خانه را آغاز کرده اند.

روزنامه می نویسد که پاکستان در زمان اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق در سال‌های ۱۹۷۹-۱۹۹۰ میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بود.

شمار مهاجران افغان در پاکستان بنوشته روزنامه بعد از برگشت طالبان به قدرت در اگست سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

روزنامه می نویسد که حکومت پاکستان اعلان کرده که ۱.۴ میلیون افغانی که نزد آنها به حیث مهاجران قانونی ثبت و راجستر اند نباید نگران باشند چون اسناد اقامت آنها تا دسمبر تمدید شده است.

اندیپندنت از قول مقامات می‌نویسد که در چند هفته اخیر ۳۴۰ هزار نفر از مهاجران افغان که سال‌ها در پاکستان زندگی می کردند به کشور خود برگشته اند.

روزنامه می نویسد که اکثر این افغان‌ها گفتند که باید به آنها مهلتی بیشتر داده میشد چون در حال حاضر در افغانستان خانه ندارند و نمی دانند که چگونه زندگی خود را از صفر دوباره آغاز کنند.

روزنامه می‌نویسد که حکومت طالبان در کابل برای استقبال این مهاجران اخراج شده از پاکستان یک کمیسیون ایجاد کرده است.

اما نشریه آی فیکس یک مطلب در بارۀ گزارش روز شنبه مرکز خبرنگاران افغان نشر کرده است. در این گزارش در بارۀ موانع در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ هجری شمسی در افغانستان توضیحات داده شده است.

در ادامۀ مطلب آمده که موانع در برابر رسانه‌های مستقل و بازداشت خبرنگاران به گونه قابل ملاحظه افزایش یافته که باعث نگرانی است.

در این گزارش به موانعی اشاره شده که در برابر عملیات رسانه‌ها از ۲۱ مارچ سال ۲۰۲۳ تا هفدهم نومبر ایجاد شده و در این مدت ۷۵ مورد نقض آزادی رسانه‌ها ثبت شده است. از جمله در ۳۳ مورد خبرنگار بازداشت و در ۴۲ مورد کارمندان رسانه‌ها تهدید شده اند.

گزارش می افزاید که این خبرنگاران از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده اند و شماری از ارگان‌های دیگر از جمله وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در تهدید خبرنگاران و رسانه‌ها دست دارند.

XS
SM
MD
LG