لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

اخراج گروهی افغانها از پاکستان؛ سازمان ملل از خطر گسترش بیماری فلج اطفال هشدار داد


خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند
خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند

سازمان جهانی صحت (WHO) می گوید که اخراج گروهی مهاجرین افغان بی اسناد از پاکستان در کنار مسایل دیگر ، خطر شیوع بیماری فلج اطفال را در میان این افغان ها ایجاد می کند.

این ادارۀ با ابراز این مطلب در اعلامیه ای به روز پنجشنبه گفت که خطر شیوع بیماری ویروسی پولیو یا فلج کودکان در ساحات مختلف که این افغان ها وارد می شوند وجود دارد.

در بخشی از اعلامیه آمده که برای عرضۀ خدمات صحی ضروری به ۷۰۰ هزار تن از بازگشت کنندگان به ده میلیون دالر نیاز است.

از سوی دیگر برنامۀ جهانی غذا گفته است که تا حال با ۱۱۲ هزار تن از افغان های برگشت داده شده از پاکستان مواد غذایی و پول نقد کمک کرده و برای کمک با یک میلیون نفر به طور عاجل به ۱۶ میلیون دالر نیاز دارد.

ضیا الدین صافی یک مسئول ارتباطات این اداره در افغانستان در بارۀ امداد رسانی به افغان های بازگشتانده شده از پاکستان به رادیو آزادی جزئیات داد:

«برنامۀ جهانی غذا به محض ورود این خانواده ها به مرز ، برای شان بسکویت های غنی شده توزیع می کند و پس ازثبت نام برای پوشش نیاز های فوری آنها پول نقد کمک می کند اما ما بودجۀ مورد نیاز را نداریم.»

مقامات سازمان ملل به شمول نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان در تلاش اند تا در مرز افغانستان با پاکستان به پناهجویان اخراج شده٬ کمک های صروری را فراهم کنند
مقامات سازمان ملل به شمول نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان در تلاش اند تا در مرز افغانستان با پاکستان به پناهجویان اخراج شده٬ کمک های صروری را فراهم کنند

افغان های اخراج شده از پاکستان می گویند که زمستان در راه است و نگران اند که زندگی و کار و بار را چگونه دوباره آغاز کنند.

بخش افغانستان ادارۀ ملل متحد در امور زنان می گوید که ۸۰ درصد افغان هایی که از اول نوامبر به اینطرف به افغانستان بازگشته اند زنان و کودکان استند.

این اداره در شبکۀ ایکس ( توییتر سابق) به روز پنجشنبه نوشت که گروه کاری در بخش جنسیت به رهبری ادارۀ زنان ملل متحد، ارزیابی اش را در مورد نیازها و اولویت های مختلف زنان و دختران ارائه کرده است.

مقام های پاکستان قبلاً گفته بودند که یک میلیون و هفتصد هزار افغان بی اسناد مهاجرت در آن کشور زندگی می کنند.

اسلام آباد تا سی و یک ماه اکتوبر به این افغان ها مهلت داده بود که پاکستان را ترک کنند ورنه بازداشت و اخراج خواهند شد.

پاکستان پس از پایان این ضرب الاجل روند اخراج افغان های فاقد اسناد را در اول ماه نوامبر آغاز کرد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان اخیراً گفت که تا هفتۀ گذشته بیش از سه صد هزار افغان از طریق گذرگاه های تورخم و سپین بولدک برگشت داده شده بودند.

XS
SM
MD
LG