لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

تبصره میل آنلاین در مورد یک بریتانیایی که در قید طالبان است


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

میل آنلاین

روزنامه میل آنلاین بریتانیا در بارۀ کارمند بریتانوی یک موسسه امداد رسان یک مطلب نشر کرده که در توقیف طالبان بسر می‌برد و با اینکه رهبری طالبان دوبار دستور رهایی وی را به دلیل مشکلات صحی صادر کرده ولی باز هم رها نشده است.

روزنامه می‌نویسد که هبت الله آخندزاده رهبر طالبان یکبار در اواسط ماه جولای و بار دیگر در آغاز اگست دستور رهایی مشروط کیوین کارنویل را صادر کرد چون تکلیف گرده دارد.

در ادامه می‌خوانیم که خانواده کیوین با شنیدن این خبر خوشحال بود که وی بالاخره به خانه برخواهد گشت ولی رهبری طالبان به وعده خود وفا نکرد و به خود کیوین ۵۳ ساله یا خانواده وی نیز در مورد توضیحات داده نشد.

میل آنلاین می‌نویسد که خانم کیوین پریشب گفت که اگر بازداشت شوهر وی ادامه یابد امکان دارد جان خود را از دست دهد چون به ادویه مناسب وخدمات صحی دسترسی ندارد.

او گفته که برای آخرین بار بتاریخ ۳۱ اگست با شوهر خود که وضعیت صحی او بسیار ناگوار است تلفونی صحبت کرده است.

کیوین کارنویل یک داکتر طب است و هنگامیکه از سوی استخبارات طالبان با یک بریتانوی دیگر بازداشت شد در ارائه خدمات صحی به حمایت ملل متحد کار می‌کرد.

بریتانوی دوم مسئول اداره یک مهمانخانه بود و هر دو به داشتن غیرقانونی اسلحه متهم شده اند.

گزارش‌های رسانه‌های بریتانیا می‌گوید یک بریتانوی دیگر به نام مایلز راوتلیج که جهانگرد خطرناک خوانده شده از چندین ماه به اینسو در بازداشت طالبان است. او جهت فیلمبرداری برای چینل یوتیوب خود به افغانستان رفته بود.

میل آنلاین می‌نویسد که برعلاوۀ این بریتانویان، در حال حاضر ده ها نفر خارجی به شمول امریکایی‌ها ، استرالیایی‌ها، کانادایی‌ها وفرانسوی‌ها در بازداشت طالبان اند.

تایم آف اندیا
در این میان روزنامه تایم آف اندیا یک مطلبی در بارۀ افزایش محدودیت‌ های طالبان بر سواد آموزی دختران در افغانستان نشر کرده است. در آغاز مطلب می‌خوانیم که فعالان حقوق زنان همزمان با بحران بشری در افغانستان و بخصوص دشوار شدن شرایط برای زنان و مادران جوان می‌گویند که روش‌های سرکوبگرانه طالبان نه تنها اینکه کشور را چندین دهه به عقب رانده بلکه به سواد آموزی زنان نیز صدمه رسانده است.

روزنامه از قول مریم معروف آروین رئیس جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌نویسد که آموزش دختران در بخش‌های وسیع جامعه سنتی افغانستان دیگر برای مردم اولویت ندارد.

روزنامه با اشاره به گزارش اخیر بانک انکشاف آسیایی می‌افزاید که تنها ۲۹ اعشاریه هشت فیصد زنان در افغانستان با سواد اند که پایین‌ترین سطح سواد زنان در جهان است.

در ادامه می خوانیم که ملیحه ملک رئیس برنامه مصونیت آموزش از ناامنی و نزاع‌ها در این اواخر گفت افغانستان با ناگوارترین وضعیت آموزش در جهان روبرو است.

طالبان بعد از برگشت به قدرت در بیش از دو سال گذشته به دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامه آموزش نداده اند و در اواخر سال گذشته درهای پوهنتون‌ها را نیز به روی زنان و دختران بستند.

XS
SM
MD
LG