لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

زنان افغان در اسلام آباد گردهمایی اعتراضی بر پا کردند


شماری از زنان معترض افغان در اسلام آباد پایتخت پاکستان
شماری از زنان معترض افغان در اسلام آباد پایتخت پاکستان

شماری از زنان افغان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در اعتراض به یک سالگی حاکمیت طالبان تجمع اعتراضی بر پا کردند.

معترضان می‌گویند که در یک سال حاکمیت طاالبان حقوق مردم افغانستان بخصوص زنان و دختران نقض شده است.

فضیله غفوری، یک تن از این معترضان که ۱۵ آگست، روز سقوط افغانستان به دست طالبان را « روز سیاه در تاریخ افغانستان» عنوان می‌کند، می‌گوید، گردهمایی‌شان اعتراض به آنچه وی جنایات طالبان می‌خواند، است. فضیله به رادیو آزادی گفت:

"زنان به اسلام آباد گردهم آمدند و مظاهره‌ای را راه اندازی کردند بخاطر قتل و جنایاتی که طالبان طی یک سال در افغانستان انجام دادند و سلب صلاحیت زنان، دروازۀ مکاتب به روی دختران بند است، نسل کشی در افغانستان، ترور‌ها و قتل‌ها و امروز، روز تاریخ سیاه به افغانستان، به مردم افغانستان و بخصوص برای زنان افغانستان است".

زنان معترض در حالی در پایتخت پاکستان شعار "نه به طالبان، نه به تروریست و نه به تروریست پروران" سر دادند که حاکمیت طالبان در افغانستان یک ساله می‌شود.

بخشی از اعتراض زنان در مورد مسدود ماندن دروازه های مکاتب دخترانه در افغانستان بود
بخشی از اعتراض زنان در مورد مسدود ماندن دروازه های مکاتب دخترانه در افغانستان بود

فوزیه وحدت یک تن دیگر از زنان معترض اشتراک کننده در گردهمایی اسلام آباد می‌گوید با آنکه در یکسال گذشته جامعه جهانی زنان افغانستان را فراموش کرده و در مورد وضعیت آنان سکوت کرده اما زنان افغانستان همچنان مبارزه خواهند کرد.

"سازمان ملل، بصورت کل دنیا در برابر طالبان و این گروه ترورستی خاموشی اختیار کرده و این مردم را تنها گذاشتند خواهش ما همین بود که ما نباید تنها گذاشته شویم در برابر گروه ترورستی وقتی ما مبارزه می‌کنیم، جامعۀ جهانی ۲۰سال طالب را به عنوان تروریست شناخت اما امروز ما را با همین گروه ترورستی مثل یک جال در یک جغرافیا تنها مانده".

هرچند ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی معاون او به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به اعتراض زنان در پاکستان پاسخ ندادند، اما پیش از این بارها اتهام‌های مشابه نسبت به خود را رد کردند و گفته اند حقوق زنان را مطابق شریعت اسلامی رعایت می‌کنند- آنچه که با گذشت یکسال از حاکمیت دوباره‌شان تعریف مشخص از آن ارائه نکردند.

زنان معترض افغان در پاکستان از جامعه جهانی خواستند تا زمینه های درس برای دختران را مساعد ساخته و بر طالبان فشار وارد کنند تا حقوق زنان را رعایت کنند
زنان معترض افغان در پاکستان از جامعه جهانی خواستند تا زمینه های درس برای دختران را مساعد ساخته و بر طالبان فشار وارد کنند تا حقوق زنان را رعایت کنند
معترضان ۱۵ آگست، روز سقوط افغانستان به دست طالبان را « روز سیاه در تاریخ افغانستان» عنوان کردند

پس از سقوط نظام جمهوی، طالبان بارها متهم به دستور گرفتن از پاکستان شدند و روابط نزدیک طالبان با پاکستان بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. اما طالبان همواره موضوع دستور گرفتن از پاکستان را رد کرده اند.

در تازه ترین مورد حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با مجلۀ اشپیگل جرمنی گفت که بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم٬ طرح پاکستان است.

ادعایی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان آن را رد کرده است.

این درحالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و در کنار خانه‌نشین کردن بیشتر کارمندان زن اداره‌های دولتی، حجاب را اجباری کردند و محدودیت‌های دیگری هم بر زنان وضع کردند.

در یک سال اخیر سازمان ملل و سایر نهادها و کشورهای جهان بیشتر تلاش کردند که با نشر و پخش اعلامیه‌ها، گزارش‌ها و سخنرانی‌ها وضعیت افغانستان و رفتار طالبان با مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران را محکوم کنند.

XS
SM
MD
LG