لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

افغانستان

صادرات قالین افغانی به خارج از کشور ۲۴ درصد افزایش یافته است

آرشیف - قالین های افغانی
آرشیف - قالین های افغانی

اتحادیۀ تولید و صادر کنندگان قالین در افغانستان می‌گوید که صادرات قالین نسبت به سال‌های گذشته در افغانستان ۲۴ درصد افزایش یافته است.

نور احمد نوری، رئیس این اتحادیه با آنکه آمار مشخصی از میزان صادرات امسال ارائه نکرد، اما گفت که سال گذشته به ارزش ۸.۵ میلیون دالر قالین صادر کرده اند.

آقای نوری به رادیو آزادی گفت، قالین در گذشته بیشتر در ولایات شمالی افغانستان تولید می‌شد، اما حالا تولیدات آن در دیگر ولایت‌ها نیز آغاز شده است.

این اتحادیه دلیل گسترش تولید قالین به دیگر ولایت‌ها را افزایش خشکسالی در افغانستان می‌داند.

به گفتۀ رئیس این اتحادیه قالین دست‌بافت افغانستان بیشتر به پاکستان و از آنجا به کشورهای اروپایی، روسیه، جاپان و امریکا صادر می‌شود.

بر اساس معلومات اتحادیۀ تولید و صادرکنندگان قالین، تولیدات قالین بیشتر در ولایات فاریاب، جوزجان، بلخ، غزنی، بامیان، کابل، جلال آباد، کنر، لغمان، هرات و غور صورت می‌گیرد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

جبهه آزادی ادعا کرد که ۳ محافظ رهبر طالبان را در کابل کشته است

کابل
کابل

یک جبهه ضد طالبان ادعا کرده است که سه محافظ رهبر طالبان را در کابل کشته و یک تن دیگر را زخمی کرده است.

جبهه آزادی افغانستان ناوقت شب گذشته در صفحه ایکس تویتر سابق خود نوشته که چریک های آنها شام دیروز در کمربند موقت ارگ نزدیک مسجد شاه دو شمشره کابل به نیروی مسلح ویژه ملا هبت الله حمله کردند.

این در حالی است که مقام های حکومتی طالبان تأیید کرده‌اند که رهبرآن‌ها چند روزی است که در کابل بوده و در نشست والیان نیز شرکت کرده است.

وزارت داخله طالبان: انفجار شب گذشته در لوگر ناشی از مواد منفجر ناشده بود

نقشه لوگر
نقشه لوگر

وزارت داخله حکومت طالبان، انفجار شب گذشته در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر را نتیجه انفجار مواد منفجر ناشده گذشته در این منطقه می‌داند.

عبدالمتین قانع سخنگوی این وزارت در صفحه ایکس خود نوشته است که ساعت ۱۲:۳۰ شب گذشته تعداد زیادی مواد منفجر ناشده گذشته که در نزدیکی مرکز تعلیمی نیروهای ویژه آن‌ها به نام "شکار قلعه" جابجا شده بود، در اثر بی‌احتیاطی یکی از سربازان منفجر شده است.

قانع افزوده که در این انفجار به کسی آسیب نرسیده است.

اما ویدئوها و معلومات نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این انفجار قوی بوده و شیشه‌های برخی از خانه‌های نزدیک محل این انفجار نیز شکسته‌اند.

روزانه ۱ نفر در افغانستان بر اثر انفجارهای کشته می‌شوند؛ از هر ۱۰ نفر ۸ تن‌شان کودکان هستند

کودک آسیب دیده در انفجار در هرات
کودک آسیب دیده در انفجار در هرات

یک مقام سازمان ملل متحد می‌گوید که در انفجار‌ها در افغانستان روزانه دست‌کم دو نفر کشته یا زخمی می‌شوند.

ژان پیر لاکروا (Jean-Pierre Lacroix)، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور عملیات صلح دیروز جمعه ( ۱۷ می) در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت که از هر ۱۰ قربانی، ۸ تن شان کودک‌اند.

او افزود، خوشحال است که در سفر خود به افغانستان افرادی را دیده که در تلاش‌اند تا این تهدید را کاهش دهند و در برابر آن اقدام کنند.

این مقام سازمان ملل نوشته که یوناما و شرکای آن برای ادامه فعالیت‌های بشردوستانه خود نیاز به حمایت دارند.

پیش از این، در افغانستان، در زمان شوروی سابق یا در ۲۰ سال گذشته، هر از گاهی مردم در اثر انفجار بمب‌های کار گذاشته شده توسط طالبان یا وسایل منفجر ناشده کشته می‌شدند.

دراین حال، طالبان دیروز از کشته شدن دو کودک و زخمی شدن یک تن دیگر در اثر انفجار سرگوله منفجر ناشده در ولایت بلخ خبر دادند.

این رویداد در منطقه علم خیل ولسوالی بلخ رخ داده است.

سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان: می‌خواهیم سقف معاملات تجاری با ایران به ۱۰ میلیارد دالر برسد

گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات در مرز با ایران
گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات در مرز با ایران

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که در حال بررسی افزایش صادرات و واردات تا سقف ۱۰ میلیارد دالر با ایران است.

خبرگزاری های ایسنا و عصر ایران دیروز جمعه (۱۷ می) گزارش دادند که نورالدین عزیزی در پانزدهمین نشست مجمع کازان ضمن بازدید از نمایشگاه صنعت حلال ایران، این مطلب را بیان کرد.

بر اساس اين گزارش، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته که آن‌ها می‌خواهند مدت کار گمرکات در مرزهای افغانستان را به ۲۴ ساعت افزایش دهند که این امر باعث تسریع واردات و صادرات می‌شود.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان پیش از این گفته بود که در سال ۲۰۲۳ تجارت افغانستان با ایران به یک میلیارد و ۷۳۹ میلیون دالر رسیده است.

قُمی: "آن‌چه کشورهای دور برای حل مناقشه افغانستان انجام داده‌اند، موثر نبوده است"

کاظمی قمی: نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان
کاظمی قمی: نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان

ایران می گوید که تاکنون آن‌چه کشورهای دور از منطقه برای حل مناقشه افغانستان انجام داده‌اند، موثر نبوده است.

حسن کاظمی قُمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان این موضوع را در دیدار با جانفرانکو پتروزلا، (Gianfranco Petruzzella) همتای ایتالیایی خود بیان کرده است.

آقای قُمی دیروز جمعه (۱۷ می) در صفحه ایکس خود نوشت که ادامه وضعیت ناگوار در افغانستان ممکن است، منبع تهدید برای اروپا باشد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان همچنان در این پُست خود نوشته که آن‌ها در مورد مسائل سومین نشست ملل متحد در دوحه نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، در ماه مارچ گفت که مقدمات برگزاری سومین نشست دوحه در حال انجام است.

در دومین نشست دوحه در‌باره افغانستان که در روز های ۱۸ و ۱۹ ماه فبروری برگزار شده بود، نمایندگان ۲۵ کشور و نهادهای بین‌المللی در آن شرکت کرده بودند.

واکنش‌های بین‌المللی به کشته شدن گردش‌گران خارجی در بامیان

نقشه بامیان
نقشه بامیان

پس از حمله به گروهی از گردش‌گران خارجی در بامیان، برخی کشورها به این روی‌داد واکنش نشان دادند.

توماس ویست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، با خانواده‌های غیرنظامیان افغان و قربانیان خارجی این حمله ابراز همدردی کرده و افزوده که خشونت راه حل نیست.

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان نیز در صفحه اکسش این حمله را ناجوان‌مردانه خوانده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

کرن دیکر همچنان گفته که افغانستان خشونت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز در اعلامیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده است.

این اتحادیه در اعلامیه‌ای که در ویب‌سایتش منتشر کرده به خانواده‌هایی که در این حادثه بستگان خود را از دست داده و یا مجروح شده‌اند ابراز همدردی کرده است.

در حمله روز جمعه در بامیان، چهار تن به شمول سه اسپانیایی کشته و چهار تن دیگر به شمول یک اسپانیایی زخمی شدند.

مسمومیت ۴۶ دانش‌آموز دختر در دایکندی

مسمومیت دختران طی دو دهه گذشته بارها در ولایت های مختلف افغانستان اتفاق افتاده است.
مسمومیت دختران طی دو دهه گذشته بارها در ولایت های مختلف افغانستان اتفاق افتاده است.

یک مقام محلی طالبان از مسموم شدن ۴۶ دانش آموز دختر در ولایت دایکندی خبر می دهد.

سید مصطفی صالح ، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در دایکندی به طلوع نیوز گفته است که این رویداد به روز پنجشنبه در یک مکتب دخترانه در ولسوالی کیتی رخداد.

به گفتۀ او ، وضعیت صحی سه تن از مسموم شدگان وخیم است.

علت رویداد هنوز مشخص نشده.

در افغانستان زیر سلطۀ طالبان ، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه ندارند که به مکتب بروند.

با وجود درخواست های فزاینده در بارۀ بازگشایی مکتب های متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان ، طالبان این مکتب ها را بسته نگهداشته اند.

طالبان در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ ، پوهنتون ها را نیز به روی دختران بسته کردند.

تأکید چین و روسیه بر نقش «فارمت مسکو» برای دست‌یابی به راه حل سیاسی در افغانستان

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین شی
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین شی

روسای جمهورچین و روسیه بر نقش«فارمت مسکو» و دیگر میکانیزم‌ها در زمینۀ دست‌یابی به یک راه حل سیاسی برای بحران افغانستان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که هردو جانب از نقش فعال و سازنده منطقه‌ای برای حل مشکلات سیاسی افغانستان، مشورت‌های فارمت مسکو، میکانیزم‌ همسایه‌های افغانستان، گروه چهار جانبه متشکل از روسیه، چین، ایران و پاکستان و همچنین سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنند.

روسای جمهور روسیه و چین به روز پنج‌شنبه در پکینگ دیدار کردند.

فارمت مسکو در سال ۲۰۱۷ با عضویت شش کشور روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان ایجاد شد.

روسیه تا حال چندین نشست فارمت مسکو را در بارۀ افغانستان میزبانی کرده است.

هیچ کشوری به شمول چین و روسیه حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است؛ اما روسیه و چین از معدود کشورهای‌اند که دیپلماتان طالبان را پذیرفته‌اند و روابط نزدیک با طالبان دارند.

سرگردانی صدها مسافر و بیمار در گذرگاه تورخم

گذرگاه تورخم
گذرگاه تورخم

با بسته شدن گذرگاه تورخم ، صدها مسافر و بیمار به شمول زنان و کودکان در دو طرف این عبورگاه گیر مانده اند.

شماری از شاهدان عینی به رادیو آزادی گفتند که این افراد در هوای گرم منتظر بازشدن این گذرگاه اند.

مقام‌های پاکستانی گفته اند که گذرگاه تورخم به دلیل انتقال بخش خدمات بررسی ویزه و پاسپورت به ساختمان دیگر، برای سه روز بسته خواهد بود.

این گذرگاه از مزدحم ترین عبورگاه های مرزی بین افغانستان و پاکستان است.

پیش از بسته شدن این گذرگاه، صد ها نفر روزانه از این مسیر رفت‌وآمد می‌کردند و انتقال کالا های تاجران افغان نیز از طریق این گذرگاه صورت می گیرد.

نگرانی موسسۀ پاملرنه از احتمال شیوع برخی از بیماری‌ها در مناطق سیلاب‌زده

سیلاب در ولایت غور در غرب افغانستان
سیلاب در ولایت غور در غرب افغانستان

موسسۀ پاملرنه در بارۀ افزایش شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله کولرا به دنبال سیلاب‌های اخیر در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

گراهام دویسون رئیس بخش افغانستانِ این موسسه در بیانیه ای به روز پنج‌شنبه گفت که از تأثیر ویران‌گر سیلاب‌های شدید در شمال‌شرق افغانستان به خصوص بر زنان و دختران عمیقاً نگران‌اند.

او افزوده است که زنان و دختران در افغانستان با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده که در اثر آن نمی‌توانند به خدمات نجات‌بخش حیات دسترسی داشته باشند.

در بیانیۀ موسسه پاملرنه آمده که سیلاب در افغانستان در زمانی سرازیر شده که این کشور پیشاپیش با یک بحران بشردوستانه رو به رو است.

این موسسه گفته که سیلاب چالش‌های موجود را بدتر خواهد کرد و دست‌رسی به سرپناه، غذا و دوا را برای آن‌هایی که زمین‌های شان تخریب شده و دارایی‌های خود را از دست داده‌اند دشوارتر می‌سازد.

چندین ولایت افغانستان اخیراً گواه سرازیر شدن سیلاب بودند و در این میان بیشترین تلفات و خسارات به مردم در ولایت بغلان وارد شده است.

صد ها تن بر اثر سیلاب در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG