لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

حمله به درمسال کابل واکنش های تند را بر انگیخته است


تخریبات ناشی از حمله به درمسال کارته پروان کابل
تخریبات ناشی از حمله به درمسال کارته پروان کابل

حمله روز شنبه به درمسال یا گودواره سیکها و هندو ها در کابل واکنش های تند داخلی و خارجی را بر انگیخته است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با صدور بیانیه ای حمله به گوردواره٬محل عبادت سیک ها٬ را که تلفات و جراحاتی نیز در پی داشت٬ به شدت محکوم کرده است.

یوناما می افزاید که حملات به غیرنظامیان باید فورا متوقف شود. هیأت سازمان ملل بر تامین امنیت و حفاظت از اقلیت های مذهبی سیک ها، سوفی ها و هزاره ها تاکید کرده است.

در همین حال، توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در واکنش به حمله به یک گوردواره سیکها در کابل در تویتر اش نوشته که حملات بر غیرنظامیان باید متوقف شود و حقوق همه مردم از جمله اقلیت های مذهبی باید تامین گردد.

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان
توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان

مسوولین امنیتی طالبان می گویند که در حمله به گوردواره محل عبادت سیکها در کارته پروان کابل، سه تن به شمول شخص مهاجم کشته شده و هفت تن دیگر نیز زخم برداشتند.

سیک ها و هندوهای افغانستان در گذشته هدف حملات مرگبار قرار گرفته اند و بسیاری از خانواده های این اقلیت مذهبی را مجبور به فرار به سایر نقاط جهان از جمله هند کرده است. تعداد سیک هایی که هنوز در افغانستان باقی مانده اند حدود دو صد نفر گزارش شده است.

سوبرامانیام جیشانکار، وزیر امور خارجه هند گفته است که حمله (بزدلانه) به گوردواره کارته پروان را باید همه به شدت محکوم کنند. او افزوده : « اولویت ما امنیت سیک ها و هندوها است و وضعیت را از نزدیک دنبال می کنیم.»

انارکالی هنریار، سناتور سابق در مشرانو جرگه نظام پیشین افغانستان٬ در مورد حمله کابل سلسله تبصره های تویتری را پخش کرده است. او در یکی از این تویت ها٬ عکس یک سیک را که گفته می شود در حمله امروز کشته شده است را نشر کرده.

بانو انارکلی نوشته: «چرا باید قربانی سیاست های پیچیده شویم؟»

انارکلی هنریار
انارکلی هنریار

انارکلی هنریار پاکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرده و ادعا کرده است که بعید نیست این حمله از سوی پاکستان و حامیانش صورت گرفته باشد.

وزارت خارجه پاکستان اما با صدور اعلامیه ی حمله به زیارتگاه سیک ها را محکوم کرده و از تهدیدات علیه اقلیت های مذهبی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز حمله به گوردواره کارته پروان در کابل را به شدت محکوم کرده و بر نیاز آغاز گفتمان ملی برای ایجاد صلح و ثبات پایدار تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله، یکی دیگر از سیاستمداران افغان و رئیس سابق شورای منحل شده مصالحه ملی، گفته که حمله به عبادتگاه سیکها را به شدت محکوم می کند.

امر الله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان
امر الله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون اول رییس جمهور پیشین افغانستان نیز در یک سلسله تویت ها٬ در کنار محکوم کردن حمله روز شنبه در کابل شبکه حقانی را در سازماندهی این حمله دخیل دانسته است. او افزوده در شرایطی که شبکه حقانی با حمایت « آی ای آی» بر کابل حمکرانی دارد و گروه هایی مانند لشکر طیبه و جیش آزادانه گشت و گزار دارند نمی شود پیگیری منصفانه این حمله را توقع داشت.

گرچه طالبان ادعا می کنند که امنیت را در سراسر افغانستان برقرار کرده اند٬ اما اقلیت های مذهبی شاهد تعدادی از حملات خونین بوده اند.

سیک ها نیز یکی از آسیب پذیرترین اقلیت های هستند که در سال های اخیر نیز تحت فشار قرار داشته اند. مرگبارترین حمله به گوردواره/محل عبادت سیک ها در شهر کهنه کابل در ۲۵ مارچ ۲۰۲۰ رخ داد که در آن حداقل ۲۵ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

گروه داعش یا دولت اسلامی مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفته بود، اما مقامات حکومت سابق ، شبکه حقانی طالبان را مسئول این چنین حملات می دانستند.

صفی الله استانکزی

XS
SM
MD
LG