لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

وال ستریت ژورنال: استخبارات امریکا نتوانسته بود سرعت طالبان را پیشبینی کند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • وال ستریت ژورنال

روزنامهٔ وال ستریت ژورنال می نویسد که اداره‌های استخباراتی ایالات متحده نتوانستند این را درست پیشبینی کنندکه طالبان پیش از خروج نیروهای امریکایی، بتوانند چنان سریع بر همهٔ افغانستان مسلط شوند.

روزنامه نوشته که بیش از بیست ارزیابی چهار نهاد استخباراتی قبلاً نشر نشده بود. این نهاد‌ها پیشروی طالبان از بهار سال ۲۰۲۰ میلادی تا ماه جولای امسال را ارزیابی کرده اند.

این اداره‌های استخباراتی پیشبینی کرده بودند که طالبان به پیش روان اند، مناطق بیشتر را تصرف می کنند و حکومت کابل برخوردار از حمایت غرب نمی تواند بدون حمایت امریکا در قدرت باقی بماند.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال در ادامه مقاله می نویسد، نهاد‌های استخباراتی گوناگون زمان‌های مختلف را در ارتباط به باقی ماندن حکومت افغانستان در قدرت پیشبینی کرده بودند.

اما به گفته نویسندگان مقاله سر انجام معلوم شد که طالبان در پانزدهم ماه آگست زمانی کابل را تصرف کردند که هنوز تعدادی از نیروهای امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

این مقالهٔ والستریت ژورنال پیشبینی‌های نهاد‌های مختلف استخباراتی را شریک ساخته و در پایان مقاله به نقل از اداره استخبارات دفاعی امریکا نوشته که اعضای حکومت هم در باره سقوط تبصره می کردند.

بر اساس گزارش‌های نهاد‌های استخباراتی امرالله صالح معاون اشرف غنی رئیس برکنار شدهٔ افغانستان فکر می کرد که حکومت ممکن در ماه اکتوبر سقوط کند و محمد حنیف اتمر وزیر خارجه پیشین ماه سپتمبر را پیشبینی کرده بود.

  • میترو یو اس

پس از حاکمیت طالبان سوالاتی در باره تیم کرکت افغانستان مطرح شده.

نشریه میترو یواس‌می نویسد که شورای بین المللی کرکت در ماه نوامبر نشستی را برگزار می کند.

در شورای بین المللی کرکت بر سر چگونکی فعالیت تیم کرکت افغانستان در دوران حاکمیت طالبان بحث می شود.

پیش از این، تیم کرکت استرالیا هشدار داد که اگر طالبان به زنان و دختران اجازه ورزش ندهند، یگانه بازی تیست با تیم افغانستان را لغو می کند.

مترو یو‌اس در ادامه به نقل از راشد خان بازیکن تیم کرکت افغانستان می نویسد که در این ارتباط به خبرگزاری رویترز صحبت کرده است.

راشد خان می گوید، در حال حاضر بازیکنان تیم کرکت افغانستان تنها در مورد بازی‌های بیست اووره جام جهانی کرکت فکر می کنند.

به گفتهٔ راشد خان آنها به این فکر اند که چگونه در این بازی‌ها بر سه تیم دیگر گروپ‌شان پیروز شوند تا به بازی‌های نیمه نهایی جام جهانی بیست اووره راه یابند.

به سلسله این بازی ها، تیم کرکت افغانستان امروز (جمعه) در شهر دوبی امارات متحدهٔ عربی به مصاف تیم کرکت پاکستان می رود.

این بازی ساعت شش و نیم به وقت کابل برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG