لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

پنتاگون: داعش قصد حمله بر امریکا را دارد؛ طالبان: این نگرانی‌ها بی‌بنیاد اند


آرشیف، شماری از نیروهای گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، شماری از نیروهای گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، عکس جنبه تزئینی دارد

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) هشدار داد که گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در مدت زمانی کوتاهٔ و شبکه القاعده در مدت نسبتا طولانی تر در افغانستان قادر به انجام حملات بر ایالات متحده و کشور‌های منطقه خواهند شد.

اما طالبان این موضوع را رد کردند.

بر اساس پیشبینی‌های استخباراتی ایالات متحده، گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در حد اقل شش ماه آینده توانایی انجام حمله بر امریکا را خواهد داشت.

کولن کال معاون وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) در امور دفاعی و پالیسی این مطلب را دیروز (سه شنبه، ۴ عقرب) در نشست کمیته خدمات نظامی کانگرس امریکا اعلام کرد.

کولن کال معاون وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) در امور دفاعی و پالیسی
کولن کال معاون وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) در امور دفاعی و پالیسی

او همچنان گفت، گروه تندرو دولت اسلامی قصد حمله بر ایالات متحده را دارد.

این مقام ارشد نظامی امریکا افزود که هرچند در حال حاضر شاخه خراسان گروه داعش و شبکه القاعده قادر به انجام چنین حملاتی نمی باشند، اما از ۶ تا ۱۲ ماه آینده شاخه خراسان داعش این توانایی را بدست می‌آورد و القاعده یک و یا دو سال دیگر وقت کار دارد تا که از افغانستان به بیرون حمله کند.

ولی طالبان نگرانی‌ها در مورد فعالیت گروه داعش و القاعده در افغانستان را بی‌بنیاد می خوانند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان شام دیروز در این مورد به رادیو آزادی گفت: "موجودیت، فعالیت و تهدید تنظیم القاعده در افغانستان، یک تحلیل نادرست بوده و ما آن را رد می کنیم. همچنان داعش هم. داعش یک پدیده است در منطقه شاید وجود داشته باشد و ریشه‌های آن در افغانستان نیز کم کم باقی مانده باشد. ما در پی آنها هستیم. یک بار دیگر اطمینان می دهیم که آنها هیچ گونه تهدیدی به همسایه ها و یا به هیچ کشور جهان ایجاد نخواهند کرد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان

طالبان در پانزدهم ماه آگست پس از آنکه کابل را تصرف کردند به تکرار اطمینان دادند که از افغانستان بر هیچ کشوری حمله صورت نمی گیرد.

اما نبیلا مسرالی سخنگوی جوزیپ بورل رئیس پالیسی خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در مصاحبهٔ با رادیو آزادی گفت، تنها این تعهد کافی نیست.

او افزود: "ما به عملکرد طالبان می نگریم نه تعهد شان. عاملان جنایات باید به عدالت کشانده شوند. ما در ارتباط به حملات گروه داعش بر مساجد شیعان در کندز و قندهار به صراحت صحبت کرده ایم."

شهر‌های کندوز و کندهار در این ماه شاهد حملات مرگبار شاخه خراسان گروه تندرو داعش بود که در نتیجه آن حدود ۱۵۰ نفر کشته شدند.

در ضمن، مقام‌های امریکایی هشدار داده بودند که اگر نیروهای امریکایی در افغانستان هم نباشند، طیاره‌های بدون سرنشین آنها می تواند از خلیج جنگجویان گروه داعش و القاعده را هدف بگیرند.

اما کولین کال معاون وزارت دفاع امریکا در امور دفاعی و استخباراتی گفت تا کنون در باره جابجایی نیروهای امریکایی برای مبارزه با ترورزیم هیچ کشور همسایهٔ افغانستان توافق نکرده است.

XS
SM
MD
LG