لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

'انتقاد عفو بین‌المللی بر کشورهایی‌که مرز‌های‌شان را بر افغان‌ها بسته اند'


مهاجران در اردوگاهی موقت در مرز بین بلاروس و لهستان.
مهاجران در اردوگاهی موقت در مرز بین بلاروس و لهستان.

سازمان عفو بین المللی بر کشور های انتقاد کرده که مرز شان را به روی افغانانی بسته اند که زندگی شان در افغانستان به خطر مواجه است.

این سازمان گفته که از یکسو، کشور های همسایهٔ افغانستان مرز شان را بر رفت و آمد افغانها بسته اند و از سوی دیگر، کشور های اروپایی افغانهای مهاجر را که خود را به سرحدات شان می رسانند، مانع دخول شده و آنها را آزار و اذیت می کنند.

سازمان عفو بین الملل یا (ایمنستی انترنشنل) در بارهٔ ۱۷تن از جمله ۳۲ تن افغانهای ابراز نگرانی عمیق کرده که از ماه آگست به این سوی در مرز میان بلاروس و پولند تا هنوز به سر می برند.

این افغانها پس از آن در سرحد دو کشور در وضعیت خیلی ناگوار به سر می برند که پولند آنها را به زور از خاک خود بیرون کشیده است.

به گفتهٔ سازمان عفو بین الملل، مقام های پولندی تأیید کرده اند، در برابر تعدادی از این افغانهای از زور کار گرفته که می خواستند از راه سیم خاردار وارد کشور شوند.

سیم خاردار در مرز پولند
سیم خاردار در مرز پولند

سازمان عفو بین الملل ویدیوی را تأیید کرده که بلاروس با آنها شریک ساخته است. در ویدیو از منطقهٔ اوسنارز کورنی کسانی دیده می شوند که تلاش می کنند، از مرز عبور کنند.

بر اساس گزارش مؤسسهٔ فونداچیه اوکالینی، هفده تن به شمول یک کودک پس از عبور از مرز لت و کوب می شوند، پس از دستگیری، در یک توقیفگاه نیروهای سرحدی پولند بازداشت شده و بلاخره به تصمیم مقام های پولندی به بلاروس رد مرز می گردند.

سمیرا حمیدی مسئول بخش افغانستان سازمان عفو بین الملل دیروز پنجشنبه در صحبتی با رادیو آزادی این اقدام نیروهای سرحدی پولند را نقض حقوق بشر دانسته گفت: "در وضعیت کنونی که افغانها قرار دارند، کشور ها باید از آنها استقبال کنند، دروازه ها و سرحد خود را باز نگهدارند. متأسفانه اما وضعیت رقتباری را که ما مطالعه کردیم و یافته های ما نشان داد، این اقدام نیروهای سرحدی پولند یک عمل تکان دهند و نقض حقوق بشری است."

پیش از این، محکمهٔ حقوق بشر اروپا به پولند حکم صادر کرد که به این ۳۲ افغان مواد غذایی، آب آشامیدنی، لباس و مقداری کافی دوا و دارو بدهد. این محکمه همچنان دستور داد که در صورت امکان به آنها سرپناه مؤقت فراهم کند.

همچنان این محکمه در ۲۷ م ماه سپتمبر مؤعد حکم خود را تا اطلاع بعدی تمدید کرد و حکم داد، تا زمانیکه این افراد در پولند به سر می برند، باید دو باره به بلاروس باز گرداننده نشوند.

اما با وجود این حکم محکمهٔ حقوق بشر اروپا کابینهٔ پولند در ماه اگست فیصله کرد، این افغانها دو باره به بلاروس انتقال داده شوند.

در ضمن پولند در دوم ماه سپتمبر در مرز های خود حالت اضطراری اعلام کرد و روی این دلیل خبرنگاران، اعضای پارلمان و فعالان نمی توانند، از منطقه دیدن کنند.

حصار سیم خاردار جدید
حصار سیم خاردار جدید

در این حال، سازمان عفو بین الملل در اعلامیه ای از حکومت پولند خواسته که از اخراج افغانهای پناهجو باید اجتناب ورزد، محدودیت های مرزی را لغو کند و به افغان ها اجازه دهند که داخل قلمرو پولند شوند.

این سازمان در ادامه از بستن مرز های افغانستان از طرف کشور های همسایه هم اشاره کرده گفته که این اقدام شان زندگی افغانها را که در حاکمیت طالبان خود را مصئون احساس نمی کنند، به خطر مواجه کرده است.

سازمان عفو بین الملل می گوید، کشور های همسایه افغانستان شامل پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان ترکمنستان و ایران مرز های خود را همچنان به روی افغانهای بسته اند که اسناد درست سفر را ندارند.

XS
SM
MD
LG