لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

واشنگتن پُست: ایالات متحده و طالبان برای عده ای از زنان افغان یک مشکل است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست مقالهٔ را تحت عنوان «ایالات متحده و طالبان برای عده ای از زنان افغان یک مشکل است» منتشر کرده است.

هلینا زیوری نویسنده مقاله، استاد پوهنتون ویرجینیا امریکا عضو انجمن هنرمندان و نویسندگان امریکایی -افغان در این مقاله نوشته که ایالات متحده و طالبان برای اکثر زنان افغان دو روی یک سکه اند.

به نوشته او طالبان از حقوق زنان انکار می‌کنند و ایالات متحده جنگ سالارانی را تمویل کرده که مانند طالبان عمل می‌کنند و فعالانه قدرت طالبان در مذاکرات دوحه در سال ۲۰۲۰ میلادی را احیا کرده اند.

روزنامه واشنگتن پست در این مقاله می‌نویسد، آنچه که ناگفته مانده این است که زنان افغان چه در داخل کشور چه در خارج برای مدت هاست که می‌دانند مداخله ایالات متحده در افغانستان هرگز حل مشکل زنان در برابر طالبان نبوده است.

نویسندهٔ مقاله واشنگتن پست می‌گوید، ترویج حقوق زنان افغان توجیه برای مداخلهٔ نظامی امریکا در افغانستان بود. حقوق زنانی که به گفتهٔ لاورا بوش بانوی اول امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی بیشتر از پیامد جنگ، اشغالگری نظامی و اکنون از بی‌سرنوشتی، شدیدا آسیب دیده اند.

  • یو اس‌ای تودی

روزنامه یو اس‌ای تودی در مقاله می‌نویسد که مقام‌های ادارات رئیس جمهور‌های پیشین امریکا ، بارک اوباما و جورج دبلیو بوش سازمانی را تشکیل داده اند تا به امریکایی‌های کمک کنند که افغانهای‌های پناهجو را یاری رسانند.

این روزنامه می‌نویسد که هدف این نهاد کمک به روند اسکان حدود ۶۵ هزار افغانی است که مجبور به ترک کشور‌شان شده و می‌خواهند که در ایالات متحده زندگی خود را ادامه دهند.

این نهاد ویلکام دات یو اس نام دارد.

به نوشته روزنامه یو‌اس‌اس تودی این نهاد سازمان‌های ارشد پناهندگان، حکومت و بزنس‌های بزرگ را گردهم آورد که در کار امریکا‌های برای کمک به اسکان پناهجویان دخیل اند.

ایالات متحده امریکا از ۱۵ تا آخر ماه آگست، بیش از ۱۲۰ هزار نفر را از میدان هوایی کابل به بیرون انتقال داد که از جمع آن ۶۵ هزاران آن را افغانان مهاجر بودند.

XS
SM
MD
LG