لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری

تحول سیاسی و امنیتی در افغانستان؛ غنی رفت و طالبان به کابل رسیدند

در پی سقوط ولایات، طالبان شام گذشته یکشنبه (۲۴ اسد) وارد کابل پایتخت افغانستان شدند. عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته در فیسبوکش با نشر یک ویدیو کوتاه گفت که اشرف غنی کشور را ترک کرده است. آقای عبدالله از مردم می‌خواهد که در چنین وضعیت حساس از حوصله‌مندی کار بگیرند.

طالبان با سیاست‌مداران افغان روی تشکیل حکومت اسلامی همه‌شمول گفت‌وگو می‌کنند

برخی از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان

طالبان گفته‌اند که با شماری از سیاست‌مداران افغان در باره نظام آینده افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، به رادیو آزادی گفت که این هیئت به زودی به دوحه می‌رود و آن‌ها آماده گفت‌وگو در باره آینده افغانستان هستند: "ما می‌خواهیم برای این که یک تفاهم باشد و به‌گونه مسالمت‌آمیز به آینده یک ترتیب آماده شود، هرکسی که می‌آید با آنان بنشینیم. فعلاً وضعیت به‌گونه عادی نیست. وقت تنگ شده. ببینیم که چه می‌شود. پس از آن، می‌توانم بگویم بر سر چه موافقه شد، بر سر چه نمی‌شود و چگونه باید ترتیب آینده برابر شود."

طالبان در حالی علاقه‌‌مند بحث مذاکره با سیاست‌مداران افغان در مورد نظام آینده افغانستان شده‌اند که امیرخان متقی، رئیس کمیسیون ارشاد و دعوت دیروز گفت که انتقال قدرت واضح است و نظام آینده متعلق به کسانی است که اکنون در وطن حاکم است.

اما پس از اظهارات وی، سهیل شاهین، یکی دیگر از اعضای این گروه در قطر، به اسوشیتدپرس گفت که مذاکرات برای تشکیل حکومت اسلامی فراگیر جریان دارد.

او افزود که طالبان در پی انحصار قدرت نیستند و در حال مذاکره با همه جناح‌های افغان برای تشکیل یک حکومت اسلامی همه‌شمول است.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

اما تا کنون تنها حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان این مذاکرات را تأیید کرده‌است.

او دیشب به بی‌بی‌سی گفت که به دوحه می‌رود تا در باره آینده نظام با طالبان گفت‌وگو کند.

آقای کرزی افزود که زلمی خلیل‌زاد با او تماس گرفته و از وی خواسته است که برای گفت‌وگو با طالبان به قطر سفر کند.

وی زمان سفر را اعلام نکرد، اما تاکید کرد که با رهبران طالبان در باره تامین صلح و امنیت گفت‌وگو خواهد کرد.

بحث میان سیاست‌مداران افغان و طالبان در مورد نحوه تشکیل حکومت بعدی در حالی صورت می‌گیرد که گروهی از سیاست‌مداران دیگر در پاکستان هستند.

محمدیونس قانونی، محمدکریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، احمدضیا مسعود، احمدولی مسعود، عبدالطیف پدرام، خالد نور و برخی دیگر چهره‌های سیاسی اعضای این هیئت هستند.

آنها امروز با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیدار کردند.

آقای قریشی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته که با سیاست‌مداران افغان در مورد جمهوریت، صلح و ثبات در افغانستان گفت‌وگو کرده‌است.

این در حالی است که حامد کرزی و عبدالله عبدالله دیروز یکشنبه (۲۴ اسد) اعلام کردند که یک شورای هماهنگی، به شمول گلبدین حکمتیار، برای جلوگیری از هرج‌و مرج، مسائل مربوط به صلح و مدیریت انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز ایجاد کرده‌اند.

در همین‌حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک نشست اضطراری درباره افغانستان تشکیل داد.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز از طالبان خواسته است که صبور باشند، حقوق بشر را رعایت کنند و برای تحویل کمک‌های بشردوستانه زمینه فراهم کنند.

افغان‌ها در دروازه دخولی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

بیش از ۶۰ کشور گفته اند که به افغان ها و خارجی های که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند باید زمینۀ بیرون شدن از این کشور فراهم شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه امریکا گزارش داده که این ده ها کشور گفته اند که میدان های هوایی و گذرگاه های مرزی باید باز نگهداشته شوند.

این کشورها از جمله امریکا، استرالیا، فرانسه، جرمنی و قطر در اعلامیه‌ای مشترک گفته اند، کسانیکه در افغانستان سر قدرت اند، مسئولیت حفاظت از زندگی و ملکیت‌های مردم و اعاده امنیت و نظم به دوش شان است.

طالبان دیشب وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شدند

طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

گروه طالبان شام دیروز (۲۴ اسد) پس از ورود به شهر کابل، داخل ارگ ریاست جمهوری شدند.

تلویزیون الجزیره با نشر تصویرهای زنده از طالبان در ارگ، نشان داد که ارگ از سوی یک محافظ خاص رئیس جمهور اشرف غنی به طالبان تسلیم داده شد.

گزارش‌ها از این محافظ آقای غنی به نام جنرال امین یاد کرده‌اند.

او در تصویرهای نشر شده به طالبان گفت که می‌خواست از ارگ بیرون شود اما معصوم استانکزی، رئیس تیم مذاکراتی دولت افغانستان از او خواست تا در ارگ باقی بماند.

جنگجویان طالبان هم در این تصویرها خرسندی‌شان را از ورود به ارگ ابراز کردند.

دقایق پس از نشر این تصویرهای ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر با نشر پیامی از جنگجویان طالبان خواست که برای تامین امنیت مردم تلاش کنند.

طالبان روز گذشته پس از دو دهه به هدف تصرف قدرت به شهر کابل پایتخت افغانستان داخل شدند.

جنگجویان طالبان در شهر کابل

وزارت داخله افغانستان قیود گشت و گذار را پس از ساعت ۹ شب در شهر کابل اعلام کرد.

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان شب گذشته (۲۴ اسد) در یک پیام ویدیویی که از صفحه رسمی فیس بوکش نشر شد از مردم خواست که پس از ساعت ۹ شب از خانه‌های‌شان بیرون نشوند.

او هدف این اقدام را تامین امنیت و حفظ جان و مال مردم خواند.

میرزکوال می‌گوید: "بزرگان گرامی بخاطر این که نظم شهر را نگهداری کنیم، جان، مال و عزت مردم را نگهداری بتوانیم براساس فیصله وزارت داخله سر از امشب گشت و گذار پس از ساعت ۹ امشب ممنوع اعلام شده."

آقای میرزکوال گفت، در صورت نیاز برای رسیدن به شفاخانه، مردم با شماره‌های اعلام شده از سوی وزارت داخله به تماس شوند تا امبولانس به خانه‌های‌شان فرستاده شود.

او از مردم خواست که با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در زمینه همکاری کنند، اگر نه به گفتۀ او در صورت تخطی، با متخلفان به مثابه دزد و رهزن برخورد خواهد شد.

اما گروه طالبان شام دیروز با نشر اعلامیۀ گفت که جنگجویان این گروه برای تامین امنیت به کابل داخل شده‌اند و از مردم خواست که نگران نباشند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG