لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

مسیر: پس از جنگ روان صلح در افغانستان ارزشی ندارد


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • مسیر

روزنامه مسیر تاکید کرده که پس از جنگ‌ روان در افغانستان، صلح ارزشی ندارد.

نویسنده ابراز نگرانی کرده که جنگ در شهرها باعث تلفات غیرنظامیان بیشتری می‌شود زیرا افراد زیادی در مناطق کم جمعیت زندگی‌ می‌کنند و هیچ کوه، باغ یا پناهگاه دیگری در مناطق روستایی برای حفظ امنیت مردم وجود ندارد.

روزنامه همچنان نوشته که اکنون در مناطق مختلف کار و بار مردم متوقف شده، برق نیست، خدمات مخابراتی به مشکل مواجه شده، دسترسی مردم به مواد اولیه غذایی محدود شده و افزایش مشکلات اقتصادی شهرها را با سرعت به‌سمت یک فاجعه انسانی می‌کشاند.

به گفته نویسنده، جنگ در شهرها به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و نه هم شهرها مکانی برای شکست دادن یک‌دیگر است، اما نویسنده هشدار داده که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، شهرهای افغانستان با سرنوشت شهرهای سوریه روبرو خواهد شد.

پس از آن روزنامه نوشته که اگر شهرها ویران شود، مردم بیجا شده یا کشته شوند، وحشت در شهر حاکم شده و همه چیز ویران شود، پس از آن صلح هیچ مفهوم و ارزشی ندارد.

به نوشته روزنامه صلح زمانی ارزش دارد که جلو جنگ را بگیرد و به معنای واقعی از ریختن خون افراد و ویرانی شهرها که امروز کشور با آن روبرو است، جلوگیری کند.

  • هیواد

روزنامه هیواد نوشته که شدت جنگ از سوی طالبان نه‌تنها امید برای صلح و ثبات در کشور را از بین می‌برد، بل روی طرح‌های اقتصادی و انکشافی کشور نیز تاثیر منفی دارد.

به‌نوشته روزنامه، پس از آن که طالبان بندرهای مهم کشور را گرفتند، دولت افغانستان به دلیل کاهش درآمد گمرک و افزایش هزینه‌های مربوط به امنیت و سلامت، محدودیت‌هایی را در هزینه‌های نهادهای دولتی اعمال کرده است.

به‌نوشته روزنامه، وزارت مالیه در مکتوبی از وزارت‌خانه‌ها و اداره مستقل کشور درخواست کرده که پروژه‌های انکشافی را متوقف یا به تاخیر بیاندازد. قراردادهای جدید را نیز لغو کند، استخدام کادر فنی با حقوق بالا را به‌تاخیر انداخته و از مصرف هزینه‌های غیر ضروری خودداری کند.

نویسنده تاکید کرده که کنترل طالبان بر گمرک‌ها نه تنها توسعه و رفاه افغانستان را تهدید می‌کند، بلکه حاکمیت ملی افغانستان را زیرسوال می‌برد.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز به نقل از وزارت امور داخله نوشته که طالبان پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک کندهار، نزدیک به ۴۰۰ فرد ملکی را از خانه‌های شان بیرون کردند و نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی از اقشار مختلف چون بازیکنان، نویسندگان، بازرگانان، وبلاگ‌نویسان و افراد عادی را به ضرب گلوله کشتند.

پس از آن آمده، طالبان برای یافتن کارمندان دولت و نیروهای امنیتی جستجوی خانه به خانه را آغاز ‌کردند.

اما به گفته نویسنده، طالبان در اعلامیه‌یی گفتند که به‌جز کشته شدن دو تن که علت آن مشکلات شخصی بود، هیچ فرد دیگری از سوی آنان کشته نشده است.

با این‌حال نویسنده بر حکومت و جامعه بین‌المللی صدا می‌زند که جلو جنایت جنگی را در افغانستان بگیرند.

XS
SM
MD
LG