لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

ایران: تصاویر دستگاه هسته‌ای به اداره انرژی اتمی داده نمی‌شود


ایران می‌گوید، تصاویر دستگاه هسته‌ای کشورش به اداره بین‌المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود.
ایران می‌گوید، تصاویر دستگاه هسته‌ای کشورش به اداره بین‌المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود.

ایران می‌گوید، تصاویر دستگاه هسته‌ای کشورش به اداره بین‌المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود. زیرا، قرارداد نظارتی با این اداره برای بار سوم تمدید نخواهد شد.

باقر قالیباف رئیس مجلس ایران می‌گوید، تهران اطلاعات ظبط شده در کمره‌ها را هرگز در اختیار اداره بین‌المللی انرژی اتمی قرار نخواهد داد.

باقر قالیباف رئیس مجلس ایران
باقر قالیباف رئیس مجلس ایران

او در پاسخ پرسش یکی از نمایندگان گفت: "هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هم هیچ موضوع که در داخل ظبط شده به اداره بین‌المللی انرژی هسته‌ای داده نخواهد شد."

این در حالیست که اداره بین‌المللی انرژی اتمی با هشدار از ایران خواسته تا در بارهٔ تمدید مؤقت میان ایران و این اداره بین‌المللی در بارهٔ کار کمره های نظارتی بر دستگاه هسته ای، پاسخ فوری بدهد.

پیش از این ایران و این اداره توافق کرده بودند که تا زمان لغوی تعزیرات امریکا بر تهران کمره‌های نظارتی بر تأسیسات ایران نصب باشند و اما محتویات آن پس از لغو تعزیرات مسترد شود.

مهلت سه ماههٔ این توافق پس از یک بار تمدید بار دیگر به پایان رسیده و اما تهران به تمدید آن برای بار سوم موافق نیست.

انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا نیز در باره عدم تمدید این توافق ابراز نگرانی کرده است.

انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا

ایران گفته که توافقنامه نظارتی را برای کمک به مذاکراتی که در اتریش، برای شمولیت مجدد امریکا در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران جریان دارد، تمدید کرده بود.

طرف‌های غربی گفته اند که تمدید نشدن این توافقنامه نظارتی می‌تواند که شرایط مذاکرات اتریش را پیچیده‌ تر کند.

اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافقنامۀ هسته‌ای ایران بیرون شد و تعزیرات اقتصادی علیه تهران را از سر گرفت.

اما ادارۀ جو بایدن٬ رئیس جمهور فعلی امریکا تعهد کرده که تلاش‌هایش را برای شمولیت مجدد ایران به این توافق به خرچ خواهد داد.

نمایندگان امریکا و ایران به میانجیگری اعضای دیگر توافقنامه هسته‌ای تا کنون شش بار در اتریش پایتخت ویانا با هم مذاکره کرده و گفته اند که به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته اند.

XS
SM
MD
LG