لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

وزیران خارجهٔ افغانستان، پاکستان و ترکیه: طالبان به تعهد خود عمل کنند


آرشیف، هیئت سیاسی گروه طالبان در مسکو
آرشیف، هیئت سیاسی گروه طالبان در مسکو

وزیران خارجهٔ افغانستان، پاکستان و ترکیه از طالبان خواستند که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی به تعهد خود عمل کند.

محمدحنیف اتمر، شاه محمود قریشی و مولود چاووش اغلو دیروز جمعه گفتگو کردند و در باره افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی نمودند.

پس از دیدار سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و ترکیه از طالبان خواسته شد تا فورا آتش بس کنند و به خشونت پایان دهند تا زمینه برای گفتگوهای صلح فراهم شود.

محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در این نشست از طالبان خواست تا در اجلاس استانبول اشتراک کنند.

آقای اتمر افزود: "همه موافقیم که طالبان را تشویق کنیم تا خشونت را متوقف سازند، آتش بس را بپذیرند و در کنفرانس صلح استانبول شرکت کنند و با این کار به مردم افغانستان و جامعۀ جهانی نشان دهند که طالبان به پروسۀ صلح متعهد اند".

محمدحنیف اتمر وزیر خارجهٔ افغانستان هرچند در استانبول بود، اما در این نشست از طریق ویدیو کنفرانس شرکت کرد.

وزیر خارجه حنیف اتمر دیشب در حساب تویتر خود نوشته که آزمایش کرونای او مثبت بوده و به همین دلیل از اشتراک در نشست حضوری با وزیران خارجه ترکیه و پاکستان خودداری کرده و او از راه دور به نشست وصل شد.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه در باره برگزاری اجلاس بین‌المللی صلح افغانستان کدام مؤعدی را اعلام نکرد، اما گفت که نشست استانبول تا به بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق افتاده است.

او افزود: "چنان که میدانید قرار بود میزبان کنفرانس استانبول باشیم. اما پس از مذاکره با جناح های دخیل این کنفرانس را تا آخر ماه رمضان به تعویق انداختیم. به حیث برگزار کننده ها، ما با همۀ جناح ها صحبت می کنیم."

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه

قرار بود که اجلاس بین‌المللی صلح افغانستان امروز ۲۴م ماه اپریل آغاز و تا ده روز دوام می‌کرد.

اجلاس پس از امتنأع طالبان از شرکت در آن، به تعویق افتاد.

اما تلاش‌های صلح ادامه دارد.

به همین سلسله قرار است یک هیئت بلند رتبه نظامی و ملکی پاکستان فردا (یکشنبه) وارد کابل شود.

محمد صادق خان نمایندهٔ ویژه صدراعظم پاکستان عمران خان ریاست هیئت را به عهده دارد و محمدعمر داوودزی نماینده خاص رئیس جمهور اشرف غنی برای اجماع منتطقهٔ از آنها پذیرایی می‌کند.

او شام دیروز در مصاحبهٔ با رادیوآزادی در باره اجندای سفر هیئت پاکستانی گفت: "مسایل کلان عمومی مورد علاقهٔ دو طرف که همکاری پاکستان در ارتباط به صلح هم جزیش است، به شمول مباره با تروریزم، توسعه تجارت و ترانزیت و حتی مهاجران در این دیدار هیئت مطرح می‌شوند."

دیدار هیئت‌های میان دو کشور پس از سفر عمران خان صدراعظم پاکستان از افغانستان آغاز شد.

این در حالیست که نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، اما در مذاکرات صلح کدام پیشرفتی به میان نیامده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌های اخیر خود گفته که در این وضعیت پاکستان باید فیصله کند که دوست افغانستان است یا دشمن.

XS
SM
MD
LG