لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

یاد‌‌بود از نخستین سالروز قتل فرخنده


فرخنده ملکزاده دختری که درست یک سال قبل از امروز از سوی افراد خشمگین در ساحه مرکزی و پر ازدحام شهر کابل به قتل رسیده و جسدش آتش زده شد.

حادثه قتل فرخنده مردم را در داخل و بیرون از کشور شوک زده کرد چنانچه فعالان حقوق زن می گویند که وحشت و ظلمی که در برابر وی صورت گرفت، در قلب تاریخ افغانستان جاویدان خواهد ماند.

روز پنجشنبه صد ها تن از فعالان مدنی و فعالان حقوق زن در جاده فرخنده در پای منار ساخته شده وی جمع شده و بار دیگر خواستار تطبیق عدالت در قضیه وی شدند.

ترنم سعیدی و راحله دو تن از فعالان مدنی به رادیو آزادی گفتند:

" این رویداد جز وحشت چیزی دیگری را در پی نداشت، وحشتی که در طول تاریخ بی سابقه بود فرخنده نیز مانند سمیه در راه اسلام کشته میشود و این یک شرم برای افغانستان است. "

" عدالت بر قرار نشد زیرا حکومت به نحوه کوشش کرد تا این قضیه را پنهان کند و بالای آن خاک بریزد. "

گذشتن از جاده فرخند و ساحه شاه دو شمشیره، خاطرات فرخنده را تازه می کند.

اخیراً پس از سپری شدن نزدیک به یک سال قضیه قتل فرخنده نهایی شد اما فعالان مدنی میگویند که قضیه وی بگونه درست بررسی نشده و عدالت در این زمینه تطبیق نگردیده است.

فعالان مدنی به روز پنج شنبه، مراسم یادبود از نخستین سالروز قتل فرخنده را در نزدیکی شاه دو شمشیره جای که وی به قتل رسیده بود و در پارک شهر نو کابل برگزار کردند:

یاد‌‌بود از نخستین سالروز قتل فرخنده
یاد‌‌بود از نخستین سالروز قتل فرخنده

" اگر محاکم فاسد و جنایت پرور ببخشد، مردم افغانستان نمی بخشد – فرخنده در آتش جهل خاینان ملی سوخت. " از شعار های اند که فعالان حقوق زن در مراسم یاد بود از خاطرات فرخنده سر دادند.

اما اینکه یک زن در برابر چشمان پولیس و در چند صد متری ارگ ریاست جمهوری کشته میشود و فیصله های محاکم نیز با واکنش فعالان زن روبرو میشود و حتی رئیس جمهور غنی دستور بازنگری آنرا میدهد به چی معناست.

سیلی غفار یکتن از فعالان مدنی و سخنگوی حزب همبستگی افغانستان در این باره چنین گفت:

" ما هیچ وقت انتظار نداشتیم حکومت به قضیه فرخنده رسیده‌گی کند، می بینیم پس از اعلام شدن حکم محکمه رئیس جمهور حکم بازنگری را میدهد و این نشان میدهد که همه سخنان روی کاغذ منحیث یک شعار باقی می ماند. "

این فعالان مدنی تاکید می ورزند تا زمانیکه حق به حق دار سپرده نشود و محاکم فیصله درست و عادلانه در قضیه فرخنده نکنند، آنان به اعتراضات شان ادامه می دهند.

فرخنده ملکزاده در 28 حوت سال 1393 به اتهام سوزاندن نسخه از قرآن شریف از سوی مردان خشمگین در نزدیکی زیارت شاه دو شمشیره به قتل رسید و جسد وی سوزانده شد.

بدنبال این قضیه که واکنش ها را در سطح ملی و بین المللی به همراه داشت پولیس افغانستان 49 تن را به اتهام دست داشتن در قتل وی بازداشت کرد.

پس از فرستادن قضیه متهمان به محاکم افغانستان و سپری شدن سه محکمه سر انجام فیصله محکمه اعلام شد، بر اساس این فیصله 3 تن هر یک به 20 سال حبس تنفیذی، یک تن به 10 سال و متباقی 13 تن به مدت 16 سال محکوم به مجازات شدند.

یاد‌‌بود از نخستین سالروز قتل فرخنده
یاد‌‌بود از نخستین سالروز قتل فرخنده

این فیصله واکنش های فعالان حقوق زن، کمیسیون حقوق بشر افغانستان را به همراه شد و رئیس جمهور غنی نیز دستور بازنگری این قضیه را صادر کرد.

تا هنوز مشخص نیست که محاکم افغانستان پس از بازنگری در باره این قضیه مهم و حساس چه فیصله یی را انجام خواهد داد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG