لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

ضیا: تلاش میشود تا تمام گروه های طالبان در مذاکرات صلح سهم گیرند


وزارت خارجهء پاکستان گفته است تمام کشورهای دخیل در مذاکرات چهار جانبه به هدف از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح با طالبان، تلاش دارند تمام گروه های طالبان را قانع بسازند تا گرد میز مذاکره بیایند.

محمد نفیس ضیا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیروز در اسلام آباد روی تلاش های کشورش برای ایجاد ثبات در افغانستان تأکید نموده گفت، از سایر گروه های طالبان دعوت شده است وارد مذاکرات صلح گردند.

وی گفت:

"چهار کشوری که در پروسه مذاکرات چهار جانبه دخیل اند کوشش های همسان دارند و هر کشور تعهد کرده است تا حدی که در توان دارند در این پروسه کمک نمایند و برای ایجاد تماس با تمام گروه های طالبان کوشش می کنند تا آنها را به میز مذاکره بیاورند. این را هم می خواهم بگویم که در همین راستا از تمام گروه ها به شمول طالبان دعوت به عمل آمده است و یقین دارم که تمام کشورها تلاش دارند که تمام گروه های ذیدخل را قانع به مذاکره بسازند."

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان این را هم بیانداشت که تصمیم گرفته شده است جوانب مختلف قبل از آغاز مذاکرات، هیچ پیش شرطی را ارایه نکنند.

این بیانات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در عین روزی ایراد شد که یک مقام بلند پایۀ حکومت افغانستان به شرط افشا نشدن نامش تائید کرد که حکومت افغانستان به پاکستان پیشنهاد کرده است تا 10 تن از نماینده گان پُر نفوذ طالبان را که حضور آنان می تواند در گفتگو های صلح موثر باشد، به میز مذاکرات مستقیم صلح حاضر سازد.

به گفته این منبع حکومتی، این 10 تن از نماینده گان طالبان، به شمول اعضای شبکۀ حقانی از گروه های مختلف طالبان نماینده گی خواهند کرد و بر اساس فیصلۀ که در چهارمین دور نشست های چهار جانبه به روز سه شنبه در کابل گرفته شد، پاکستان باید 10 تن از نماینده گان پُر نفوذ طالبان را به میز مذاکره بیاورد.

این مقام حکومت افغانستان از این 10 فرد پُر نفوذ طالبان که برای انجام گفتگوهای صلح از سوی حکومت کابل مشخص شده اند، چیزی نگفت، اما تأکید کرد که حکومت افغانستان برای شناسایی نماینده گان پُر نفوذ این گروه تلاش های زیاد کرده است.

طالبان تا حال در مورد این 10 فردیکه از سوی حکومت افغانستان برای شرکت در مذاکرات صلح تعیین شده اند، تبصرۀ نکرده است.

وزارت خارجه پاکستان در حالی از دعوت تمام گروه های طالبان به مذاکرات صلح سخن می گوید که مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان به روز چهارشنبه گفت، اگر مخالفین مسلح دولت حاضر به گفتگو های صلح نشوند از امریکا، چین و پاکستان خواهند خواست بر ضد آنان اقدام نظامی کنند.

XS
SM
MD
LG