لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

فارن پالیسی: آیندۀ داستان نویسی در مورد جنگ افغانستان تغییر میکند


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "آیندۀ داستان نویسی در مورد دورۀ 15 ساله جنگ افغانستان تغییر می کند."

نشریه می نویسد، حالا که قرارگاه های ناتو از افغانستان بار بسته است و ژورنالیستان دیگر در تفریحگاه های خارجی ها در عقب دیوار های بلند و سیم های خاردار در جستجوی داستان نیستند، باید راه نو را پیدا کنند که داستان های جنگ افغانستان را در آینده شرح نمایند.

حالا که گروه های مثل داعش در افغانستان فعال شده و خشونت و افراط گرایی دوباره اوج گرفته است، نویسنده گان و ژورنالیستان در این حالت پیچیده و سردرگم نمی دانند که داستان های افغانستان را چگونه شکل دهند.

به نوشته فارن پالیسی، برای پاسخ به این سوال نویسنده و ژورنالیست جفری استرن کتابی را به نشر رسانیده و در آن طرحی نو داستان نویسی را در افغانستان پیشنهاد کرده است که به اساس آن ژورنالیستان و نویسنده گان باید در لا بلای خبرهای جنگ و واقعات خشونت بار افرادی را پیدا کنند که این حالت در زنده گی آنها تغییر بزرگ ایجاد می کند و مشخصاً به سرگذشت آن ها بپردازند، تا برای بعضی ها پند و برای برخی ها سرمشق شود.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "طفل افغان که یک سرباز بریتانوی به خاطر دلسوزی می خواست بطور غیر قانونی او را از فرانسه به بریتانیا انتقال بدهد، به تهدید دوباره بیجا شدن از کمپ در فرانسه رو به روست."

روزنامه، داستان یک کودک چهار ساله افغان را بنام بهار احمدی شرح می کند که چندی پیش یک سرباز سابق بریتانوی بنام راب لاوری می خواست او را از بحیره مانش گذشتانده و به شهر لیدز بریتانیا نزد اقاربش ببرد.

عسکر سابق بریتانوی در این سعی خود کامیاب نشد و در راه سفر به بریتانیا دستگیر گردید. او به محکمه کشانیده شد، ولی قاضی این عمل او را ارتکاب جرم از دلسوزی نام گذاشته و برایش برائت داد.

به نوشته روزنامه این سرباز یک خانهء کوچک سیار را به این دخترک و پدر 33 ساله اش اهدا کرد تا در کمپ به نام جنگل در دامنهء شهر ساحلی کلی در فرانسه زنده گی کنند.

اما اکنون محکمه دستور داده است که بخشی از این کمپ که خانهء سیار بهار و پدرش هم در آنجاست بسته شود. پدر بهار چند روز قبل در صحن کمپ جنگل افتاد و پایش شکست و دولت فرانسه برای او یک آپارتمان کوچک را داده است تا موقتاً در آن زنده گی کند.

روزنامه می افزاید دیری نخواهد گذشت که او دوباره به خانه سیار خود در کمپ بر گردد، ولی در اینجا هم جایی برای خانه سیار نخواهد داشت و باید بار دیگر آواره شود.

XS
SM
MD
LG