لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

در حال حاضر 2.5 میلیون افغان نیاز به کمک های عاجل غذایی دارند


در حالیکه با آمدن زمستان در برخی ولایات افغانستان مردم با کمبود مواد غذایی مواجه می شوند وزارت زراعت و مالداری این کشور می گوید که برای حل این معضل برنامه های را روی دست گرفته است.

مقامات این وزارت روز سه شنبه حین تجلیل از روز جهانی غذا در کابل گفتند که در حال حاضر دو اعشاریه پنج میلیون افغان نیاز به کمک های عاجل غذایی دارند که نهادهای خیریه تنها به دو اعشاریه یک میلیون آنان کمک رسانده میتواند.

میر امان الدین حیدری معین این وزارت می گوید که در حال حاضر ولایت های غور، پکتیا، زابل، تخار، بامیان، بدخشان، بادغیس، سمنگان، نورستان و جوزجان نیاز جدی به کمک های غذایی دارند:

" امروز هم ما در حدود سی و نه عشاره یک در صد نفوس ما زیر خط فقر است، که در حدود دو عشاریه یک میلیون تن می شود.

وزارت زراعت و مالداری برای بهبود زندگی مردم در این مناطق برای سال های آینده برنامه های ویژه دارد، اما تطبیق این برنامه بدون حمایت وسیع شرکای بین المللی دشوار خواهد بود. "

به گفته آقای حیدری بیکاری یکی از دلایل فقر در این کشور می باشد و اکثر مردم در افغانستان به همین دلیل دسترسی درست به مواد غذایی ندارند.

عدم دسترسی کامل به مواد غذایی در افغانستان یک موضوع جدید نیست بلکه این مشکل از سالها ادامه داشته و چندین بار به همین دلیل شماری از خانواده ها حتی اطفال شان را به فروش رسانیده اند.

در این نشست شماری از دهقانان و صنعت کاران افغان تولیدات زراعتی و صنایع دستی شان را برای نمایش آورده بودند و از حکومت و نهاد های خیریه خواستند تا زمینه را برای دسترسی به مواد خوراکه بگونه بهتر فراهم سازد.

در این حال آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد که نزدیک به یک میلیارد تن در جهان زیر خط فقر به سر می برند و به گفته نماینده این سازمان، حدود هشت صد میلیون تن شکم گرسنه میخوابند.

گوردون کریگ معاون سازمان غذایی جهان در افغانستان می گوید که این سازمان روی برنامه پانزده ساله کار می کند که با تطبیق آن تا سال 2030 میلادی هیچ فردی گرسنه نخواهد خوابید:

" به مناسبت روز جهانی غذا من می خواهم تعهد سازمان غذایی جهان را به ادامه همکاری در راستای حمایت مادران و اطفال، ایجاد برنامه های مسلکی به همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و کمک به آسیب دیدگان تجدید نمایم. "

سازمان غذایی جهان که از پنجاه سال به این سو در افغانستان فعالیت دارد اطمینان می دهد که با گسترش همکاری با وزارت ها و ادارات حکومتی این کشور به مشکل عدم دسترسی به مواد غذایی رسیدگی خواهد کرد.

در این حال شماری از کارشناسان افغان از حکومت می خواهند تا هر چه زودتر به مشکل بیکاری رسیدگی کند در غیر آن چالش اقتصادی درافغانستان افزایش یافته و مشکل کمبود مواد غذایی دراین کشور بیشترخواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG