لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

آیا تجربهء تشکیل حکومت وحدت ملی موثریت داشته است؟


یک سال قبل در همین روز یعنی بیست و نهم سپتمبر برابر به هفتم میزان به دلیل جنجالی شدن پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سوی یکی از نامزدان، حکومتِ به نام وحدت ملی متشکل از دو تیم برنده بیشترین آرای مردم در افغانستان، تشکیل شد.

این اولین باری بودکه مردم افغانستان در تاریخ کشورشان، شاهد شکل گیری چنین یک حکومت بودند.

گرچه رهبران این حکومت تعهد کردند که تغییرات مثبتی را در زنده گی مردم به میان می آورند، اما کارشناسان افغان می گویند که در یک سال گذشته این حکومت نتوانسته به وعده هایش عمل کند.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان:

" البته هیچ جای شک نیست که دریک سال گذشته همان گونه که مردم افغانستان توقع داشتند، آن خواست ها برآورده نشد، بیشتر زمینه فرار افغان و نگرانی ها نسبت به وضعیت امنیتی به وجود آمد، اما ما امیدوار هستیم که رهبران این حکومت بتوانند قدم به قدم مطابق به توافقنامه سیاسی، کمی و کاستی های که در یک سال گذشته بود، آنرا در سالهای بعدی با پلان گذاری های دقیق از میان بردارند و اعتماد مردم افغانستان را جلب بکنند. "

یک سال قبل در چنین روزی با امضای یک توافقنامه سیاسی، قدرت میان دو نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری به طور مساویانه یعنی پنجاه پنجاه تقسیم گردید که مطابق به آن نامزد پیروز انتخابات به عنوان رییس جمهور و دومین برنده بیشترین آرا به عنوان رییس اجراییه حکومت وحدت ملی ایفای وظیفه می کنند.

مردم عام می گویند که همین مساله تقسیم قدرت میان دو تیم انتخاباتی سبب شده که کارکرد حکومت وحدت ملی ضعیف بماند.

دوتن از باشنده گان کابل در مورد می گویند:

" دراین طول یک سال ما از حکومت وحدت ملی کدام پیشرفتی را ندیدیم، کارها همه متوقف است و تعداد زیادی از مردم ما بیکار شده اند."

" در وقت انتخابات و مراسم تحلیف هم آقای اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله وعده های زیادی داده بودند، اما به هیچ یک از وعده های خود عمل نکردند."

به اساس توافقنامه سیاسی امضا شده میان دو تیم انتخاباتی، دایر شدن لویه جرگه برای تعدیل قانون اساسی، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها، تعدیل قانون اساسی به هدف ایجاد پست صدراعظم و اصلاح نظام انتخاباتی از اولویت های بوده که حکومت وحدت ملی باید روی آن با جدیت کار کند.

اما کارشناسان و مردم عام در افغانستان انتقاد دارند که حکومت وحدت ملی در یک سال از عمراش در کار تامین امنیت، صلح، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری و مبارزه با فساد اداری، موفقیتی نداشته است.

هفته گذشته اشرف غنی رییس جمهور افغانستان هم در مصاحبه با رادیو آزادی تایید کرد که از نتایج کار حکومت وحدت ملی راضی نیست:

" من از تلاش های خود راضی هستم، اما از نتیجه کارها راضی نیستم، چراکه خواست مردم یک تغییر همه جانبه است، ما برای تغییر همه جانبه و کلی تهداب گذاشته ایم، اما وقتیکه تهداب نباشد و مردم بخواهد که تعمیر را ببینند در میان این دو، یک فاصله است، بناً چیزی را که مردم نمی بینند آن کار شده است."

آقای اشرف غنی همچنان گفت که افغانستان در یک سال گذشته با سه مرحله حساس چون، انتقال سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبرو بوده است.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که در سالهای آینده با اتحاد، اتفاق و تمرکز مشترک تمامی مردم، تغییرات مثبتی درافغانستان به میان آید.

دراین حال معاون دوم ولسی جرگه افغانستان می گویدکه با درنظرداشت چالش های که کشور دریک سال گذشته با آن روبرو بود، حکومت وحدت ملی تا حدی توانسته کارهایش را با موفقیت انجام دهد.

با این همه نذیر احمدزی می گوید، حکومت وحدت ملی در این مدت زمان اشتباهات هم داشته که پس از نشر گزارش حکومت در این خصوص در باره مقامات و وزرای که نتوانسته اند کارهای شان را به درستی انجام دهند، ولسی جرگه تصمیم خواهد گرفت:

" ممکن است که در بخش های زیادی مشکلات بوده باشد، اما در کل ما به دلیل این حکومت وحدت ملی را موفق گفته می توانیم که نیروهای خارجی از کشورما بیرون شده اند و نیروهای امنیتی افغان توانستند به تنهایی امنیت افغانستان را به گونه درست با شجاعت تامین کنند واین افتخار را سکتور امنیتی ما دارد، اما در بخشهای اقتصادی و سایربخش ها طبعاً که مشکلات وجود دارد و پس از دریافت گزارش حکومت دراین خصوص، تصمیم خود را اعلان خواهیم کرد. "

اساساً حکومت وحدت ملی در کشورهای به میان می آید که جنگ و بحران های قومی را پشت سر گذاشته باشند.

اما در افغانستان بخاطر شکست بن بست انتخابات، دو نامزد ریاست جمهوری سال 1393 هجری شمسی به هدف حفظ ثبات در کشور به ایجاد حکومت وحدت ملی توافق کردند.

با آنکه رییس‌جمهور اشرف غنی در روز تحلیف اش به مردم وعده کرد که به زود ترین فرصت اصلاحات را در قوای قضاییه، مقننه و اجراییه و بهبود را در وضع امنیتی، اقتصادی و سیاسی به میان می آورد، اما مردم عام از گام‌های که تا حالا در این عرصه برداشته شده رضایت چندانی ندارند و تجربه شکل گیری حکومت وحدت ملی در افغانستان را گزینه مفید برای کشور نمی دانند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG