لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

اوکاتای سینان اوغلی "آلبرت انشیتن ترکیه" در گذشت


برنامهء این هفتهء "از جهان ساینس و تکنولوژی" به زنده گی و کارهای دانشمندی اختصاص داده شده است که در 28 سالگی به حیث پروفیسور پوهنتون یل (Yale) در امریکا پذیرفته شد و جوانترین پروفیسور در تاریخ این پوهنتون به شمار می آمد. مهمتر از همه وی دانشمندی بود که با ارایهء تیوری های مهم و ارزشمند علمی لقب البرت انشتین ترکیه را از آن خودش ساخته بود. وی به تاریخ 20 اپریل سال جاری به عمر 80 سالگی در شهر میامی امریکا در گذشت.

اوکاتای سینان اوغلی (Oktay Sinanoğlu) در سال 1935 میلادی زمانیکه پدرش به حیث دیپلومات ترکیه در ایتالیا ایفای وظیفه می کرد در شهر باری (Bari) به دنیا آمد.

وی از آوان کودکی از خود توانایی و استعداد خارق العاده نشان داد و در سال 1963 میلادی زمانیکه اوکاتای سینان اوغلی هنوز 28 سال داشت به حیث جوانترین پروفیسور تاریخ پوهنتون یل در امریکا پذیرفته شد.

پوهنتون یل می گوید، اوکاتای سینان اوغلی از کارهای ابتدایی اش در زمینهء " تیوری تعدد الکترون های اتم ها و مولیکول ها" که در سال 1961 تیوری آن را ارایه کرده بود، خیلی فراتر رفت.

وی در سال 1988 میلادی شیوهء را به وجود آورد که با استفاده از آن کیمیادانان توانستند مسایل مغلق و دشوار کیمیاوی را با استفاده از سیستم های ساده شدهء تصویری و جدول های متناوب حل کنند.

اوکاتای سینان اوغلی در طول حیات پربار علمی اش "تیوری قابلیت حل محلولی" را در سال 1964، تیوری "شبکه های ارتباطی" را در سال 1974، "تیوری مایکرو ترمودینامیکس" را در سال 1981 و فرمول "ظرفیت فعل و انفعال" را در سال 1983 ارایه کرد.

به یقین بی جهت نیست که دانشمندان، اوکاتای سینان اوغلی را البرت انشتین ترکیه می دانند.

اوکاتای سینان اوغلی در سایر عرصه های علوم نیز تحقیقات گسترده را انجام داده است. وی در سال 2005 میلادی کتاب "بای بای ترکش" را نوشت و در آن به مسالهء حفظ زبان ترکی پرداخت.

خانم اوکاتی سینان اوغلی می گوید، وی تا آخرین لحظات زنده گیش از کار و تحقیقات علمی دست نکشید و آخرین کتابی را که روی آن کار می کرد، نیمه تمام باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در یک اعلامیه با ابراز قدرشناسی از دستاوردهای علمی اوکاتای سینان اوغلی، در گذشت وی را یک ضایعه بزرگ برای ترکیه دانست ومراتب تسلیت اش را به خانواده او و جهان ساینس و دانش ابراز داشته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG