لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

سفر رییس جمهور احمدزی به چین، چه دستآورد خواهد داشت؟


مقامات افغان ابراز امیدواری کرده اند که سفر رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به چین در راستای تقویت همکاری های اقتصادی این کشور با افغانستان، موثریت چشمگیری به دنبال داشته باشد.

ریاست جمهوری گفته است که رییس جمهور اشرف غنی احمدزی اولین سفر رسمی اش را به چین هفته آینده انجام می دهد.

فایق واحدی معاون سخنگوی رییس جمهور به رادیو آزادی گفت که افغانستان با چین روابط دیرینه و تاریخی دارد، از این رو به نتایج این سفردر خصوص گسترش روابط دو کشور امیدوار است.

وی همچنان گفت که سفر رییس جمهور احمدزی به چین در راستای تقویت همکاری های دوجانبه امیدوار کننده خواهد بود:

" ما امیدوار هستیم این سفر انشالله، نتایج عملی را در پی داشته باشد و روابط در ساحات مختلف با چین که یکی از قدرت های بزرگ در منطقه است گسترش بیشتر بیابد. محور این سفر را گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف به شمول امنیتی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور تشکیل خواهد داد. "

آقای واحدی می گوید که قرار است رییس جمهور در این سفر بر علاوه رییس جمهور چین، با صدراعظم و رییس پارلمان آنکشور نیز دیدار کند.

وی گفت که در نظر است تا در حاشیه این سفر رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به هدف فراهم سازی شرایط بهتر تجاری با شماری از تجار افغانی در چین نیز دیدار و گفتگو نماید.

معاون سخنگوی رییس جمهور می گوید که در این سفر تفاهمنامه های همکاری میان افغانستان و چین نیز به امضا خواهد رسید، اما وی در مورد آنها جزئیات ارائه نکرد.

پیش از این سفیر چین در کابل نیز گفت که کشورش در عرصه های امنیتی و اقتصادی بخصوص بازسازی، مبارزه علیه مواد مخدر و اعطای بورسیه های تحصیلی به جوانان واستادان افغانستان، متعهد است.

درعین حال برخی ازتحلیلگران افغان می گویند که سفر رییس جمهوراشرف غنی احمدزی به چین ازاهمیت خاصی اقتصادی برخوردار است.

تاج اکبر یکتن ازاین کارشناسان درصحبت با رادیوآزادی ازچین به عنوان کشور همسرحد با افغانستان نام برده گفت که روابط تجاری دوکشورباید همواره متعادل باشد.

وی از رییس جمهور احمدزی می خواهد تا با درک نیازمندی های افغانان، درراستای جلب همکاری های چین در زمینه بهره برداری از پروژه های بزرگ افغانستان تلاش نماید:

" تمام مسایل را که افغان ها به آن نیاز دارند که عبارت از بهره برداری از پروژه های بزرگ است، چه منابع معدنی افغانستان باشد، استفاده از منابع آبی باشد، رشد و انکشاف سکتور زراعت باشد و چیزی که بیشتر حایز اهمیت است، گسترش مناسبات تجاری بین افغانستان و چین مساله عمده است. داد و ستد ما زیادتر با کشور چین است. ما امیدوار هستیم که این داد و ستد یک اندازه متعادل صورت بگیرد. "

در سیزده سال گذشته افغانستان همواره احتیاج اقلام وارداتی از کشورهای همسایه و جهان بوده است.

آگاهان امور اقتصادی می گویند، اگر حکومت افغانستان موفق به جلب همکاری های چین که یکی از قدرت های بزرگ جهان است، شود، زمینه انکشاف اقتصاد در این کشور مساعد خواهد شد.

آنان تاکید می کنند که حکومت باید در راستای ایجاد تعادل تجاری میان دو کشور اقدام نماید و صادرات افغانستان به این کشور را افزایش بدهد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG