لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

موثریت سفر های خارجی حامد کرزی در 13 سال برای افغانستان؟!


حامد کرزی در سیزده سال زمام داری اش به عنوان رییس جمهور افغانستان بیش از 167 سفر به کشور های جهان داشته است.

گفته شده که بیشتر این سفرها به هدف تقویت روابط و جلب کمک های جهان به افغانستان بوده است.

در جریان این مسافرت های حامد کرزی به عنوان ریییس جمهور افغانستان، چندین توافقنامه و پیمان نیز با کشور های مختلف جهان امضا شده است.

سال 2001 میلادی آغاز سفر ها و امضای توافقنامه ها میان حکومت افغانستان و جهان به شمار می رود.
پس از این سال، کرزی مسافرت ها برای اشتراک در پنج نشست بزرگ جهانی آغاز کرد.
در 21 جنوری 2002 میلادی کرزی با امضای موافقتنامه در نشست توکیو تعهد کمک 4 تا پنج میلیارد دالری کشور های کمک کننده را به دست آورد.
در مسافرت دیگر حامد کرزی به جرمنی در 31 مارچ 2004 میلادی وی در نشت برلین تعهد کمک هشت میلیارد دالری کشور های کمک کننده را برای بازسازی افغانستان از خود کرد.

در سال 2005 میلادی حامدکرزی در سفری به بلجیم اعلامیه مشترک افغانستان و اتحادیه اروپا را به امضا رسانید که به اساس آن اتحادیه اروپا به همکاری های درازمدت با افغانستان متعهد شد.

در سال 2006 میلادی حامد کرزی در کنفرانس دو روزه لندن در بریتانیا اشتراک کرد و در این نشست، هفتاد کشور و سازمان جهانی ده میلیارد دالر را برای بازسازی افغانستان تعهد کردند.

درهمین نشست کرزی توافقنامهء را با جامعه جهانی امضا کرد.

رییس جمهور کرزی در این سال سفر های به سیزده کشور جهان برای گرفتن تعهدات همکاری های دراز مدت این کشورها و نیز اشتراک در نشست های بین المللی انجام داد.

همچنان کرزی از سال 2007 تا 2014 میلادی در نشست های بین المللی روم در ایتالیا، پاریس در فرانسه، نشست مونیخ در جرمنی و نشست سه جانبه، ترکیه - افغانستان و پاکستان اشتراک ورزید.

گفته می شود که در تمامی این نشست ها، تعهدات و موافقتنامه های به مفاد افغانستان با کشور های جهان امضا شده اند.

جاوید لودین معین قبلی وزارت خارجه افغانستان انجام سفر ها و امضای توافقنامه ها را با کشور های جهان یکی از دستآورد های بزرگ برای افغانستان می داند

و از حکومت جدید افغانستان نیز می خواهد تا در عملی کردن این توافقنامه ها با جدیت عمل کنند:

" توجه و علاقهء که از سوی جهان متوجه شد ما نتوانستیم از آن استفادهء خوب کنیم، روابط بهتر باید با امریکا داشته باشیم و اولویت بزرگ خواهد بود که از منطقه در سیاست خارجی مان یک تعریف مشخص داشته باشیم و امیدوار استم که حکومت آینده این قدم ها را دنبال کند."

در این میان شماری ازکارشناسان روابط بین المللی، سیاست خارجی حکومت افغانستان را در سیزده سال گذشته یک سیاست ناکام می دانند.

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت که سیاست خارجی افغانستان در بیش از یک دهه گذشته یک سیاست عقده مندانه بوده و به همین دلیل سفر های که به بسیاری از کشور ها برای تحکیم روابط افغانستان انجام شده، نتیجهء در پی نداشته است:

" سیاست خارجی تدوین شدهء که فیصلهء پارلمان را داشته باشد و توشیح رییس جمهور را گرفته باشد نبود."

این سیاست های ما کامیاب نبود، نتوانسیتم که کشور های دنیا را با خود نزدیک سازیم با سیاست های مان عقده مندانه اعتبار خارجی ها را از دست دادیم،همین سبب شد که امریکا به پاکستان بیشتر نزدیک شود.

به همین دلیل بود که سیاست خارجی مان آنچه که انتظار می رفت موفق نبود. و سفرهای که در این سال ها به کشورهای جهان انجام شد سفر های ناکام بود."

اما وزارت امور خارجه انتقاد ها را مبنی بر بی ثمر بودن سفر های حامد کرزی به هدف تقویت روابط با کشور های جهان را نا درست می داند.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت که سفر های سیزده ساله حامد کرزی به بیرون از کشور سبب تقویت روابط کابل با جهان شده و در این سفر ها مهم ترین توافقنامه ها امضا شده است:

"رییس جمهور کرزی در سیزده سال گذشته سفرهای بسیار زیاد به کشورهای جهان داشت و در این سفرها توافقنامه های زیادی با این کشور ها در بخش های نظامی و اقتصادی امضاء کرد که مهمترین آن، پیمان راهبردی با امریکا بود که تمام جهان را متوجه افغانستان ساختن.

و کمک های جهان به افغانستان سرازیر شد.

کوشش های زیادی برای گسترش روابط داشت. نتیجهء سفر های ما سبب شد که هم اکنون ناظر شانگهای هستیم و شصت و هفت نماینده گی ساسی به کشور های جهان داریم.

راه های ترانزیتی با کشورهای همسایه داریم، نمی خواهم بگویم که سفرها به پاکستان برای بهبود روابط نتیجهء در پی نداشته است. کوشش بسیار کرد."

بسیاری از آگاهان روابط بین المللی در افغانستان به این باور اند که حامد کرزی در سیزده سال حکومتداری اش با فراز و نشیب های روبرو بوده است.

آنان می گویند که به همین دلیل شماری از سفر های حامد کرزی به کشور های جهان نتیجهء در قبال نداشته است.

حالا دیده شود که حکومت جدید افغانستان در راستای تقویت روابط اش با کشور های جهان و جلب کمک های جامعه جهانی برای تقویت زیر بنا های کشور چی کار های موثری را انجام خواهد داد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG