لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۸

"پیشرفت های چشمگیر، معارف و تحصیلات عالی در 13 سال گذشته"


مسوولان افغان می گویند، پیشرفت ها درقسمت معارف و تحصیلات عالی یکی از اساسی ترین دست آورد های حکومت حامد کرزی به شمار میرود.

مسوولان وزارت معارف افغانستان می گویند، در حال حاضر به شمول دختران حدود یازده اعشاریه پنج میلیون شاگرد مصروف آموزش اند،در حالیکه بگفته آنان 13 سال قبل این تعداد تنها به یک میلیون میرسید.

کبیر حقمل سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، تا آخر سال روان 38 درصد باشنده های کشور ب سواد خواهند شد:

" تلاش های ما این دست آورد ها را دارد که ما امروز در سراسر افغانستان هفده و نیم میلیون متعلم،هفت هزارو هفتصد مکتب،حدود دوصدو بیست یک هزار معلم داریم.و در کنار این چهار میلیون کسانی که سن شان از سن قانونی مکتب بلند رفته بود به آنان کورس های سواد آموزی را مهیا ساختیم که از همان بخش فارغ شدند. سطح سواد را از یک کم 20 در صد نزدیک به 35 در صد رسانده ایم و اگر رضای خداوند بود تا آخر سال 8 در صد هموطن ما از سواد برخوردار خواهند شد. "

مسوولان وزارت معارف همچنان می گویند، جامعه جهانی نیز پیشرفت های معارف افغانستان را تایید کرده و وعده کمک های بیشتری را در این بخش کرده است.

فاروق وردک وزیر معارف افغانستان گفته است که حکومت جدید نباید در قسمت مشکلات مالی معارف نگرانی داشته باشد.

به گفته آقای وردک، جامعه جهانی که قبلاً همه ساله 23 میلیون دالر با بخش معارف این کشور کمک میکرد اکنون کمک هایش را به 123 میلیون دالر افزایش داده است.

با وجود اینکه در رژیم پنج سالهء طالبان نظام معارف افغانستان صدمه زیادی را متقبل شده بود اما اکنون این کشور در بخش های معارف و تحصیلات عالی دست آورد های چشمگیری دارد.

مسولین وزارت تحصیلات عالی نیز می گویند، با آنکه این وزارت کارش را از صفر آغاز کرده است اما در حال حاضر سه صد هزار محصل که 30 درصد آن را دختران تشکیل میدهند در پوهنتون های مصروف فرا گیری تحصیلات عالی هستند.

عبدالعظیم نور بخش سخنگوی این وزارت در کنار پیشرفت های دیگری این وزارت از 40 تن از جوانان ترکی نیز یاد آوری می کند که هم اکنون در پوهنتون های کابل و هرات مصروف آموزش اند.

آقای نور بخش همچنان گفت که در حال حاضر ده هزار محصل به هدف کسب تحصیلات عالی به خارج از کشور فرستاده شده اند:

" در آغاز ما هشت هزار محصل و هشت پوهنتون داشتیم. و امروز تعداد محصلین ما در حدود سه صد هزار تن است. 34 پوهنتون دولتی و 92 پوهنتون خصوصی داریم که عملاً جوانان ما به سویه ماستر، داکتر و لیسانس هستند و در سال 1381 تنها ششصد و پنجاه استاد داشتیم که امروز این رقم در حدود 4 هزار وپنجصد می باشد در موسسات دولتی به همین شکل موسسات خصوصی چهار هزارو پنچصد تن است که از آن جمله 20 درصد آن خواهران ما هستند. موضوع قابل توجه دیگر اعزام محصلین در خارج از کشور است که ما آن را به دو دسته تقسیم می کنیم یک دسته از بورسیه ها گروپی است که کشور ها در اختیار ما قرار می دهد همچنان بورسیه های دولتی که از بودجه ملی افغانستان تمویل می گردد. "

هر چند افغانستان به دلیل جنگ های طولانی امکاناتی زیادی را جهت پیشرفت از دست داده است اما برخی از آگاهان می گویند که در دههء اخیر افغانستان شاهد پیشرفت های گوناگون در بخش های مختلف بوده است.

آنان می گویند که در سیزده سال گذشته تعداد پوهنتون های دولتی و خصوصی به شکل قابل ملاحظه افزایش یافته است.

اما بگفته آنان تا هنوز نیز مشکلات اساسی در این کشور حل نا شده باقی مانده که شاگردان و محصلین این مشکلات را مانع بزرگ درقسمت آموزش میدانند.

در عین حال شماری از کار شناسان افغان ابراز امیدواری میکنند که حکومت جدید باید به مشکلات شاگردان مکاتب و محصلین پوهنتون ها توجه جدی نماید.

عطا الله ویسا یک عضو جامعه مدنی نیز میگوید، حکومت افغانستان در سیزده سال گذشته نتوانست که جلو فساد را در وزارت های معارف و تحصیلات عالی بگیرد.

بگفته او تقویت بخش های معارف و تحصیلات عالی باید در اولویت های کاری حکومت اشرف غنی احمدزی قرار داشته باشد تا جوانان بتوانند از سواد بیشترو بهتر برخوردارشوند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG