لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

جوانان افغان از حکومت جدید چه خواست های دارند؟


بیکاری، مهاجرت های غیر قانونی، معتاد شدن به مواد مخدر و مشکلات در بخش آموزش از موارد خوانده میشود که با گذشت سیزده سال هنوزهم به حیث مشکلات جدی دربرابر جوانان افغان قراردارند.

شماری ازجوانان میگویند پس ازتکمیل نمودن تعلیمات شان درمکاتب به پوهنتون ها راه نیافته و زمینه کارهم برای شان مساعد نگردیده است.

دو تن از این جوانان که در جاده های کابل دست فروشی میکنند درصحبت با رادیو آزادی از حکومت جدید خواستند تا به مشکل شان رسیده گی کند:

" حکومت که گذشت در آن چندان توجه به جوانان نبود چون مساله واسطه و پول بود هزار ها دوازده پاس فارغ است مانند خودم.

من میتوانم معلمی کنم درکدام دفتربرایم کار میسر شود کارکرده میتوانم وهر کاری که از قدرت من باشدکرده میتوانم ازحکومت جدید همین توقع راداریم که یک شرکت ایجادشود وبه مشکل مردم رسیده گی شود. "

آنان می گویند موجودیت فساد، رشوه ستانی و واسطه در ادارات دولتی سبب عقب مانی آنان گردیده ومجبورشده اند تا درجاده ها دست فروشی نمایند.

مشکلات جوانان درافغانستان، توجه کاندیدان ریاست جمهوری را نیز به خود جلب کرده وآنان حین کمپاین های انتخاباتی شان وعده کرده بودند که مشکلات جوانان را بگونه اساسی حل خواهند کرد.

دراین حال معینیت جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان میگوید درچند سال گذشته تلاش های زیادی برای حل مشکلات جوانان دربخش های آموزش، ورزش و کاریابی صورت گرفته است.

اما سید مصطفی سعیدی سرپرست این معینیت در صحبت بارادیو آزادی گفت این تلاش ها کافی نبوده وبرای حل مشکلات جوانان به بودجه کافی و تشکیل وسیع نیازاست:

" اگر حکومت جدید وحدت ملی بتواند با برنامه های ملی،فراه گیر وساختارمشخص مستقل زیرنام وزارت امورجوانان با بودجه وساختارقوی به مشکلات خواست های جوانان رسیده گی کند موجودیت یک معینیت درچوکات یک وزارت با تشکیل خیلی محدود وبودجه ناچیز بسیارمشکل است که رسیده گی شود. "

درچند سال گذشته برعلاوه نهادهای حکومتی،شماری ازنهاد های خصوصی به شمول مکاتب، وموسسات تحصیلی درکشوربه وجود آمده ودرقسمت جلب وجذب جوانان کارهای را انجام دادند.

بیشترجوانان که در پوهنتون های دولتی راه پیدا نکردند، با پرداخت یک مقدار پول تحصیلات شان را ازطریق موسسات تحصیلی خصوصی به پیش می برند.

اما انتقاد های موجود اند که از دانش واندوخته های این جوانان استفاده صورت نگرفته وبرای آنان درتصمیم گیری های سیاسی کشورسهم داده نشده است.

شبکه فعالان جوان برای اصلاح وتغییر یکی ازنهاد های است که برای دفاع ازحقوق جوانان کارکرده وازحکومت وحدت ملی میخواهد تا برای جوانان دربخش های مختلف سهم بدهد.

سنگرامیرزاده رییس عمومی این نهاد :

" یک نهاد دادخواهی باشد که وقتاً فوقتاً تحت ریاست رییس جمهور یا معاونین ریس جمهور جلسه برگزار بکند تا به حقوق جوانان به شکل بهتر توجه لازم صورت بگیرد خواست مااینست که باید درحکومت بعدی چیزی که بسیار مهم است به متخصصین جوان در ساختار حکومت سهم داده شود. "

پس ازسیزده سال حکومت رییس جمهور کرزی اکنون حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی احمدزی به میان آمده است.

اکنون چشم امید همه به این حکومت دوخته شده وتمام نهاد ها به شمول ارگانهای مربوط به جوانان میخواهند تا به این قشرمهم کشورتوجه لازم وجدی صورت گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG