لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

انکشاف نیروهای افغان ظرف 13 سال زمامداری حامد کرزی!


ارگان های امنیتی افغانستان می گویند، نیرو های افغان توانسته اند در دوره سیزده ساله رییس جمهور حامد کرزی با هر گونه تهدید مخالفان مسلح مبارزه کنند.

نزدیک به سیزده سال پیش از امروز افغانستان نه اردو و نه هم پولیس داشت، با ایجاد حکومت موقت به رهبری رییس جمهور حامد کرزی بنیاد تشکیل نیرو های امنیتی کشور از صفر گذاشته شد.

اما حالا این کشور دارای اردو و پولیس سه صد و پنجاه دو هزار نفریست که بیشتر به وسیله مربیان بین المللی آموزش دیده اند.

در این گزارش به انکشافات ارگان های امنیتی کشور در دوره سیزده ساله حامد کرزی نظر انداخته شده است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که اردوی کشور از ایجاد، یک تولی آغاز به کار کرده و امروز یک قوای دفاعی خیلی منظم است که توانایی مقابله با هر گونه تهدیدات را دارد.

ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" یک نهاد از صفر آغاز کرده و امروز یک نهاد جوابگو بر تمام تهدیدات به حساس ترین نقطه جهان که یعنی افغانستان باشد و با پیچیده ترین جنگ که از لحاظ استخباراتی و نظامی جریان دارد می تواند مقابله کند امروز یک اردوی صد و نود و پنج هزار نفری که با استندرد های پیشرفته ترین کشور های جهان یعنی امریکا و ناتو تعلیمات دیده اند."

پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی از نیرو های بین المللی به نیرو های افغان و عملیات شبانه از مسوولیت های عمده اردوی کشور در این دوره بشمار می رود.

مسوولان وزارت دفاع می گویند که نیرو های خاص اردوی ملی در این سیزده سال توانسته اند شش هزار عملیات شبانه انجام دهند و هم چنان عساکر اردو اکنون رهبری 100 درصد عملیات های محاربوی را بر عهده دارند.

هم چنان چهار مرحله پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی سپری شده و اکنون مرحله پنجم آن ادامه دارد.

وزارت داخله افغانستان می گوید که مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و قاچاقبران و جرایم، چالش های جدی بوده که پولیس ملی به جدیت با آن مبارزه کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت دست آورد عمده پولیس را مبارزه با تروریزم خوانده و می گوید که 70درصد توجهء پولیس به مبارزه با این پدیده اختصاص یافته است:

" بدون شک پولیس امروز را نمی توان با پولیس چند سال پیش مقایسه بکنیم ظرفیت ها در امر مبارزه با جرایم بیشتر شده است از تکنالوژی جدید و امکانات که جامعه جهانی در اختیار ما گذاشته ما روی آن کار کردیم حد اقل چند سال گذشته افسران زیاد جهت تحصیل به خارج کشور رفته اند. بخش مبارزه با جرایم ما امروز از نقطه نظر توانایی و مبارزه با جرایم سنگین به حدی رسیدند که می توانند هر قضیه را حل بسازند."

تشکیل پلان ده سال آینده پولیس ملی افغانستان که به هدف انکشاف پولیس تشکیل شده است یکی از برنامه های مهم دیگر وزارت داخله است.

تجهیز و تمویل نیرو های امنیتی کشور

مساله تجهیز نیرو های امنیتی افغان بحثی است که همواره مقامات افغان و آگاهان نظامی از عدم تجهیز مناسب نیرو های امنیتی کشور انتقاد کرده اند.

وزارت های دفاع و داخله افغانستان می گویند که هنوز هم نیرو های افغان در بخش تجهیزات با مشکلات زیاد روبرو اند.

سلاح سنگین و دفاعی، اکمالات، ترانسپورت و لوجستیک بخش های اند که که نیرو های افغان با کمبود آن مواجه اند.

آگاهان امور نظامی می گویند که نیرو های امنیتی افغان در دوره سیزده ساله رییس جمهور کرزی از نگاه کمیت رشد لازم نموده اند اما از لحاظ کیفیت و تجهیز هنوز هم با مشکلات فراوان مواجه اند.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان در مورد گفت:

" از نقطه نظر کمیت اردوی ملی و پولیس ملی خوب رشد کرده است اما لحاظ کیفیت که همان نداشتن تخنیک محاربوی باشد و هم تربیه و سرعت عمل سریع داشته باشد از این ناحیه آنها ضعیف استند بعضی اینها را اصلاً ندارند که نواقص عمده در پولیس و اردو می باشد."

نیرو های امنیتی افغان در این سیزده سال دوره حکومت آقای کرزی از طریق بودجه ملی و بیشتر از سوی جامعه جهانی تمویل شده اند.

رقم نیرو های امنیتی کشور اکنون به سه صد و پنجاه دو هزار تن می رسد که یک صد و پنجاه و هفت هزار تن آنرا پولیس و یک صد و نود و پنج هزار تن آنرا اردوی ملی تشکیل می دهد.

در میان ارگان های امنیتی کشور ارگانی بنام ریاست امنیت ملی هم وجود دارد، این نهاد در سیزده سال گذشته چه انکشافات داشته است.

عملیات ردیابی برخی گروه های سازمان دهنده حملات انتحاری، جلوگیری از این حملات، خنثی سازی شماری از پلان های کشور های همسایه به هدف برهم زدن ثبات کشور و کشف و ضبط هزار ها کیلوگرام مواد انفجاری از عمده ترین دست آورد های این اداره بوده است.

این را عبدالحسیب صدیقی سخنگوی ریاست امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی اشاره کرده و گفت آنها به طالبان مسلح هیچگاه اجازه ندادند که به اهداف خصمانه شان نایل آیند:

" ما نمی توانیم گفته که طالبان صددرصد شکست دادیم چون آنها هنوز هم حضور دارند و ما درگیر جنگ با طالبان استیم اما این را به بسیار افتخار گفته می توانیم که هیچ یک از اهداف آنها را ما نگذاشتیم که تحقیق یابد بخاطریکه آنها پلان داشتند که از سقوط پوسته های امنیتی شروع کنند، سپس ولسوالی و حتی ولایات را سقوط دهند."

پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی از عساکر بین المللی به نیرو های افغان، عملیات شبانه، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و دستگیری عامین جرایم سازمان یافته از دست آورد های مهم ارگان های امنیتی کشور در دوره سیزده ساله حامد کرزی بشمار می روند.

رضایت مردم از رفتار و کارکرد های نیرو های افغان

شماری از باشنده گان شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی از برخورد، کارکرد ها و فعالیت های نیرو های امنیتی کشور در طول بیش از یک دهه ستایش می کنند:

" نام من حمید است، نظر مه در باره نیرو های امنیتی اینست که تربیه و برخورد شان نسبت به سال های گذشته خیلی خوب شده و رفتار بسیار دوستانه و صمیمانه با ما دارند."

"اسم من مبین است در این سیزده سال کار های شان خوب بود فعالیت های خوبی داشتند و می خواهم بهتر از حال شوند."

" پولیس ما واقعاً خدمت کرده ما خیلی از آنها راضی استیم و زیاد کار ها آنها کرده اند."

هر چند ارگان های امنیتی کشور گفته اند که در دوره سیزده ساله حاکمیت حامد کرزی نیرو های امنیتی کشور رشد لازم نموده و هم تا حدی زیاد توانسته اند که در برابر تهدیدات امنیتی مبارزه کنند، اما آگاهان امور نظامی و امنیتی می گویند که با وجود کمک های فراوان جامعه جهانی در چندین سال گذشته به نیرو های امنیتی کشور هنوز هم آنها به گونه مناسب تجهیز و تمویل نشده اند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG