لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

افغانها برای اولین بار شاهد انتقال مسالمت آمیز قدرت هستند


برای اولین بار قدرت سیاسی به شکل مسالمت آمیز از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب دیگر انتقال میابد.

قرار است مراسم تحلیف روز دوشنبه برگزار و پس از آن اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب به حیث رییس جمهور جدید کشور رسماً به کار اش آغاز کند.

قبل از این حامد کرزی سیزده سال به حیث رییس جمهور افغانستان ایفای وظیفه کرده است.

"صدای کوتاه از حامد کرزی"

" انشاالله قدرت به روز دوشنبه به رییس جمهور و رییس اجرائیوی اش در یک مراسم زیبا تحویل داده می شود."

حامد کرزی این اظهارات را هفته گذشته بیان کرد.

با آن که به درازا کشانیده شدن پروسه انتخابات روی زنده گی مردم افغانستان تاثیر منفی برجا گذاشت اما حامد کرزی روی حفظ دستاورد های سیزده سال گذشته به مردم اطمینان داد.

آقای کرزی سه شنبه هفته قبل در مراسم خدا حافظی اش با شماری از کارمندان دولت چنین گفت:

"بی غم کارتان را بکنید، خواری تان را بکنید، کسی که بین ما مامور است ماموریت خود را بکند و کسی که تجار است تجارت خود را بکند. بچه ها و اولاد های ما درس خود را خوانده بروند. هیچ چیز در این خاک جز اتفاق و حرکت به طرف آینده نیست."

در عین حال اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب افغانستان از تلاش ها به هدف پیشرفت های همه جانبه اطمینان داد و گفت، همه با هم برای بازسازی کشور کار خواهند کرد.

آقای احمدزی گفت، با پایان یافتن پروسه انتخابات به شکل مسالمت آمیز شایعاتی که گویا انتقال قدرت سیاسی سبب تضاد همه جانبه می گردد، نادرست ثابت گردید:

" ملت بزرگ افغانستان را خداوند"ج" در یک آزمون بزرگ کامیاب ساخت و به فضل خداوند "ج" که تمام پیش بینی های دشمنان افغانستان که گویا انتقال سیاسی موجب تضاد همه جانبه در این خاک خواهد شد، غلط ثابت شد."

آقای احمدزی این سخنان را به روز جمعه پس از کسب اعتبار نامه به حیث رییس جمهور این کشور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، بیان کرد.

عبدالله عبدالله رییس اجرائیوی حکومت وحدت ملی که در دوره دوم ریاست جمهوری حامد کرزی اپوزیسیون را رهبری می کرد،به میان آمدن حکومت وحدت ملی را پایان تمام نابسامانی ها در افغانستان خواند.

آقای عبدالله هفته گذشته در میان جمعی از طرفداران اش، ریاست جمهوری را به اشرف غنی احمدزی تبریک گفت و از کارکرد های حامد کرزی قدردانی کرد:

" در آستانه اجرای مراسم تحلیف قرار داریم، احترام رییس جمهور سابق افغانستان را مردم و ما همچنان خواهیم داشت و به حیث فرزندان این وطن آن را برخود لازمی می دانیم.

در عین زمان می خواهم به جناب داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی رییس جمهور آینده افغانستان هم تبریکی بگویم."

آقای عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری 1393 یکی از نامزدان پیشتاز بود که پس از دو دور انتخابات و تفتیش مجدد آرا، تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری وی با تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی با هم توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی را امضا کردند.

اگر به مراحل انتقال قدرت سیاسی در دوره های گذشته افغانستان نظر انداخته شود از زمان محمد داوود خان تا به قدرت رسیدن حامد کرزی، قدرت اکثراً با جنگ و کودتا از یکی به دیگری انتقال یافته است.

سردار محمد داوود خان در هفتم ثور سال 1357 همراه با سی و نه عضو خانواده اش از سوی حزب دیموکراتیک خلق افغانستان کشته شد و قدرت به این شکل به نور محمد تره کی انتقال یافت.

پس از کشته شدن سردار محمد داوود خان با خانواده اش، شورای نظامی انقلابی اعلامیه اش را چنین اعلام کرد:

"اعلامیهء شورای نظامی انقلابی را اسلم وطنجار جگرن قوای زرهدار می شنواند:"

"برای اولین بار در تاریخ آخرین بقایای سلطنت ظلم، استبداد و قدرت خانواده نادر خان به پایان رسید و تمام قدرت دولتی به دست مردم رسید."

پس از آن نور محمد تره کی هم به گونهء مرموز به قتل رسید و حفیظ الله امین قدرت را بدست گرفت.

حفیظ الله امین پس از مدت کوتاهی از سوی نظامیان قشون سرخ شوروی سابق کشته شد.

تجارب دیگر از انتقال قدرت به گونه غیر مسالمت آمیز آمدن مجاهدین به کابل و بر انداختن داکتر نجیب الله از قدرت بود.

بعد از آن هم طالبان مسلح به کابل حمله کردند و شماری زیاد از ولایات افغانستان را تصرف کردند.

سپس ایتلاف جهانی به رهبری امریکا به هدف سقوط دادن رژیم طالبان مسلح و القاعده بر افغانستان حمله کرد و به قدرت این گروه پایان بخشید.

با توجه به گذشته، ثابت می شود که انتقال قدرت سیاسی در افغانستان شاهد تجارب تلخی بوده است.

حالا که رییس جمهور کرزی به شکل مسالمت آمیز قدرت را به اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب واگذار می کند همه از آن ستایش می کنند.

جامعه جهانی هم نسبت به نحوه انتقال قدرت سیاسی در افغانستان خوشبین است و امیدواری نشان داده که با حکومت جدید این کشور روابط خوبی داشته باشد.

ایالات متحده امریکا انتقال قدرت سیاسی را گام مثبت برای آیندهء افغانستان خوانده و گفته است که رییس جمهور جدید توافقنامه امنیتی و دفاعی را با آنان امضا خواهد کرد.

در عین حال شماری از آگاهان سیاسی بدین باور اند که با انتقال قدرت بشکل مسالمت آمیز، زمینه رشد در تمام عرصه های زنده گی افغان ها به میان خواهد آمد.

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان به رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" دولتی که در نتیجه انتقال سیاسی مسالمت آمیز به وجود میآید روی تمام عرصه های زنده گی مردم افغانستان تاثیر دارد. گروپی که به قدرت می رسد آنها هم این فکر را می کنند که ما از برکت مردم به قدرت رسیدیم. وقتی که انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی صورت می گیرد، افغانستان دوباره در جمع کشور های صلح آمیز دنیا قرار می گیرد و باور مردم جهان بالای افغان ها تجدید پیدا می کند."

از سوی دیگر برخی از مردم می گویند که حکومت جدید باید به گونه جدی پس از انتقال مسالمت آمیز قدرت، برای انکشاف و ترقی افغانستان کار کند:

"این اولین نتیجه سال ها رنج مردم افغانستان است من انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز آن را به فال نیک می گیرم."

"ما انتقال قدرت سیاسی را به دیده قدر می نگریم، اگر خداوند خواسته باشد صلح و آرامی در کشور ما خواهد آمد، مردم مشکلات زیادی را سپری کردند.

فقر، دربدری،آواره گی، بیچاره گی و خونریزی ها همه ناشی از کشکمش ها بود."

پس از سال ها انتظار اکنون افغان ها توقع دارند تا برای اولین بار انتقال قدرت سیاسی در این کشور را تجربه کنند و از مزایایی ایجاد حکومت وحدت ملی مستفید شوند.

این که تعهدات مقامات دولتی مبنی بر تامین صلح و امنیت، تحکیم ثبات، انکشاف و ترقی تا چه حد رنگ حقیقی را به خود خواهد گرفت در جریان کار حکومت وحدت ملی واضح خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG