لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

در لویه جرگهء عنعنوی 18 فیصد سهم به زنان داده شده است


مقامات کمسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی می گویند که سر از روز شنبه آینده کار های مقدماتی این جرگه که شامل نام نویسی شرکت کننده ها و معلومات دهی در مورد جرگه به اشتراک کننده گان می شود آغاز می گردد.

قرار است ورود شرکت کننده گان لویه جرگه عنعنوی به کابل از شنبه آینده آغاز شود.

با آن که لست اشتراک کننده گان لویه جرگه عنعنوی تا هنوز نهایی نگردیده است، کمسیون تدویر لویه جرگهء عنعنوی می گوید که در این جرگه نزدیک به بیست درصد سهم به زنان مد نظر گرفته شده است.

صفیه صدیقی سخنگوی این کمسیون به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: انتظار دارند تا دو روز دیگر فهرست اشتراک کننده گان جرگه تکمیل شود و کارهای مقدماتی لویه جرگه عنعنوی آغاز گردد.

وی در ادامه گفت:

« وقتی زنان شامل جامعه می شوند، در پروسه صلح و مسایل اقتصادی و اجتماعی سهیم می شوند و در سیاست کشور حصه می گیرند، بناءً خانم ها شامل جرگه ها و مسایل بزرگ سیاسی نیز می شوند، از آن جمله در لویه جرگه عنعنوی که عنقریب دایر می گردد، حدود هژده درصد خانم ها شرکت خواهند کرد.»

قرار است لویه جرگهء عنعنوی به اشتراک بیش از دو هزار تن از افراد از تاریخ 25 الی 28 عقرب در کابل برگزار شود.

مسوولان کمسیون برگزاری لویه جرگه عنعنوی می گویند که در این جرگه از شرکت کننده گان در مورد امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک میان افغانستان و امریکا نظر خواهی صورت می گیرد و در رابطه به میکانیزم پروسهء صلح در افغانستان نیز بحث خواهد شد.

در همین حال تعدادی از فعالان حقوق زن در افغانستان می گویند که در جرگه عنعنوی در کشور برای زنان باید سهم بیشتر داده شود.

ملالی شینواری یکی از فعالان حقوق زن به رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:

« به تناسب فیصدی نفوس زنان در افغانستان، این یک فیصدی بسیار اندک است، باید حد اقل فیصدی سهم زنان از 25 درصد بیشتر می بود تا ارزش لویه جرگه عنعنوی بیشتر می شد.
علل و عوامل که در لویه جرگه عنعنوی فیصدی اشتراک خانم ها کم است این است که در افغانستان چند گروه و یا چند شخص می خواهند که قدرت سیاسی افغانستان را در قبضه خود داشته باشند.
وقتیکه در قسمت دایر شدن لویه جرگه به این گروه ها مراجعه صورت می گیرد آنها نماینده های خود را که اکثراً طبقه ذکور هستند معرفی می کنند.»


گفته شده است که اعضای شورای ملی، برخی از اعضای شورا های ولایتی، نماینده گان جامعه مدنی، معلولین و معیوبین و نماینده گان مهاجران افغان در ایران و پاکستان و کشور های دیگر از جمله اشتراک کننده گان این جرگه خواهند بود.

اما در ولسی جرگه در رابطه به راه اندازی لویه جرگه عنعنوی مخالفت های هم چنان موجود است و شماری از وکلا تدویر این جرگه را مغایر قانون اساسی خوانده و گفته اند که در آن شرکت نخواهند کرد.

اما رییس جمهور افغانستان اطمینان داده است که در لویه جرگه عنعنوی صرف بحث های مشورتی صورت خواهد گرفت و فیصله نهایی به شورای ملی این کشور ارتباط می گیرد.
XS
SM
MD
LG