لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

آیا مقامات حکومتی به شمول اسماعیل خان در پروسهء انتخابات مداخله کرده اند؟


کمسیون انتخابات افغانستان امروز گفت، تحقیقات در بارهء نوار صوتی جریان دارد که گفته می شود در آن صدای وزیر انرژی و آب افغانستان هنگام صحبت با یکی از کارمندان کمسیون انتخابات ضبط شده است.

به اساس ادعا ها گفته می شود این نوار صوتی چهل دقیقه یی، نخستین سند ثبت شدهء است که دخالت مقامات دولتی را در انتخابات ولسی جرگهء افغانستان نشان می دهد.

در بارهء این نوار صوتی پخش شده، سخنگوی کمسیون انتخابت، نور محمد نور به رادیو آزادی گفت:
«نوار صوتی در اختیار کمسیون مستقل انتخابات قرار گرفته که در آن دو تن باهم حرف می زنند. آنچه کمسیون تا به حال تحقیق کرده نشان می دهد که فردی با یک کارمند عادی و موقت کمسیون انتخابات حرف می زند، ولی صدا از سوی دگر خط آن قدر واضح نیست و فهمیده نمی شود که این فرد کی هست. این هم واضح نیست که این افراد در مورد چه باهم حرف می زنند. به هرحال این یک تخطی است و کمسیون مستقل انتخابت نوار را همراه با این کارمند به کمسیون سمع شکایات سپرده است، تا تحقیقات جدی تر درین باره صورت گیرد.»

در این نوار صوتی طوری وانمود شده است که گویا وزیر فعلی انرژی و آب افغانستان و والی سابق هرات، اسماعیل خان به یکی از مسوولان کمسیون انتخابات می گوید که نتیجهء انتخابات باید چگونه باشد. کی ها باید انتخلب و کی ها رد شوند.

در بارهء این کست، یکی از نامزدان انتخابات در هرات که در انتخابات برنده نشده، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است، که وی نوار را شنیده، آواز ثبت شده در آن آواز اسماعیل خان می باشد که با یک مسوول کمسیون انتخابات حرف می زند.

این کاندید که برنده نشده است وغلام قادر اکبر ذکر نام دارد، به اسوشیتد پرس گفته است، نسخه های این نوار را در اختیار شماری دیگر از کاندیدها نیز قرار داده است تا ثابت شود که اسماعیل خان در نتایج انتخابات دخالت می کند.

غلام قادر اکبر افزوده است، اسماعیل خان درین کست عبدالرشید ارشاد یک کارمند کمسیون مستقل انتخابات را تهدید می کند.

تا هنوز وزیر انرژی و آب افغانستان، اسماعیل خان، درین مورد چیزی نگفته است.

برای شنیدن نوار ثبت شده که ادعا می شود یکی از طرفین مکالمه اسماعیل خان باشد، بالای این متن کلیک کنید!

XS
SM
MD
LG